Historisk seier for nytt opphavsrettsdirektiv i EU - vedtatt med overveldende flertall!  Foto: Adobe stock (lisensiert)
Historisk seier for nytt opphavsrettsdirektiv i EU - vedtatt med overveldende flertall! Foto: Adobe stock (lisensiert)

En historisk seier: Nytt opphavsrettsdirektiv vedtatt av EU

Etter flere års jobb, og etter et langt antall versjoner og avstemminger i komiteer, utvalg og grupper, ble EUs nye opphavsrettsdirektiv vedtatt i en endelig avstemning nå i formiddag. Det nye opphavsrettsdirektivet fikk et solid flertall i EU-parlamentet med 348 stemmer for, 274 mot og 36 blanke stemmer.

Dette er en seier for alle som lager musikk. Direktivet gir beskyttelse og rettigheter til de som skaper på en måte man ikke har sett siden før Internett veltet om på hele næringskjeden i musikkbransjen, forklarer Jørgen Karlstrøm, styreleder i Komponistforeningen.

Opphavsrettsdirektivet stiller også krav til at de som sprer musikken og tjener store penger på det, må betale de som har skapt den. Det gir små rettighetshavere en reell mulighet til å møte store og sterke multinasjonale selskaper og faktisk ha en sjanse til å vinne frem med krav om betaling. Det gir videre rett til transparens og innsyn. Vi vil nå følge implementeringen av direktivet tett. Det er sannsynlig at den nye norske åndsverkloven må oppdateres og styrkes ytterligere. Det ser vi frem til, sier Karlstrøm.