Høstutstillingen fyller 130 år: Fritt Ord-direktør åpner utstillingen 16. september

Norges mest omtalte og besøkte utstilling har en lang tradisjon med å få norske kunstkritikere til å kritisere, devaluere og kreve den avskaffet. I fjor fikk den også en kritiker til å juble: «Lenge leve høstutstillingen!» I år blir Statens Kunstutstilling, Høstutstillingen arrangert for 130. gang.

– Nå lager vi den 130. Høstutstillingen. Dette er Statens utstilling. Alle har et forhold til denne utstillingen, sier juryleder Lars Korff Lofthus til magasinet Billedkunst.

I samtale med redaktør Gaute Brochmann ser han også en tendens at flere kjente og etablerte kunstnere har lyst til å bli med.

–Det er kult for debutantene. Og det er kult at de erfarne kunstnerne ser verdien av å stå i et felleskap med de mindre etablerte. Det kan jo også bidra til å reaktualisere de etablerte.

Korff Lofthus diskuterer også kritikernes rolle, og spesifikt enkelte redaksjoners prioritet om ikke å sende skribenter for å dekke Norges viktigste utstilling.

– Det er ikke lett å anmelde Høstutstillingen, og det skal ganske habile kritikere til for å gjøre en god jobb med å skrive om den. Vanligvis har kritikerne en pressetekst å forholde seg til, et fastlagt tema og en struktur man er fortalt om på forhånd og som det er lett å ta stilling til, motbevise eller gjenfortelle. Men i møte med Høstutstillingen må kritikerne – og alle andre – på en måte lage premisset selv.

Over 2100 kunstnere søkte om å bli antatt på årets utstilling, hvorav 88 kom gjennom 2. juryering. Til sammen vises 119 verk på Kunstnernes Hus i utstillingsperioden 16. september–15. oktober.

Etablerte kunstnere som deltar på Høstustillingen i år inkluderer blant andre Gisle Harr – som i senere år har jobbet med skalerte skulpturer, ofte med hyperrealistisk preg. Inghild Karlsen, Bjørn-Sigurd Tufta, Daniel Slåttnes, Siri Berqvam og Anja Carr er også blant årets kunstnere. Ikke minst stiller Goksøyr & Martens og kunstkritikeren Tommy Olsson med performance.

Statens Kunstutstilling, Høstutstillingen – Norges største scene for samtidskunst – har offisiell åpning lørdag 16. september, med åpningstale av Knut Olav Åmås, direktør i Fritt Ord.

Vedlagt finnes et utvalg verksbilder fra utstillingen; samtlige verksbilder er tilgjengelige for nedlasting i Norske Billedkunstneres nyhetsrom. Verksbilder krediteres: NBK/Vegard Kleven, og stillbilder fra videoverk krediteres kunstneren.

Pressekontakt:

katrine@billedkunst.no

Norske Billedkunstnere (NBK) er billedkunstnernes interesseorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.