VisitOSLO og Oslo Pride lanserer EuroPass

Unikt tilbud til turister utviklet av VisitOSLO og Oslo Pride.

– At turistnæringen og en festival som vår utvikler et felles produkt tilpasset de tilreisende i lhbt-markedet (homofile, lesbiske, bifile og transpersoner), er unikt, sier Stein Runar Østigaard, styreleder i Oslo Pride.

Oslo Pride, som vanligvis arrangerer Skeive dager i slutten av juni hvert år, arrangerer til sommeren EuroPride i Oslo.

– Vi har merket at mange av våre potensielle gjester fra Europa frykter prisnivået i Oslo. Derfor er vi veldig glade for at VisitOSLO har vært så positive til å være med å utvikle et totalprodukt vi kan selge til en fornuftig pris. EuroPass inneholder Oslo Pass og inngang til de store festene som arrangeres under EuroPride, forklarer Østigaard.

EuroPride i Oslo bygger på tre hovedarrangement som alle har gratis inngang. Det er gratis inngang på Pride House på Litteraturhuset, i Pride Park på Rådhusplassen, og, ikke minst, det er gratis å delta i den store EuroPride-paraden.

– Tilreisende gjester trenger nå kun kjøpe ett produkt, før de ankommer Oslo. Det gjestene så trenger etter å ha kjøpt EuroPasset, er å finne transport, overnatting og sette av lommepenger, sier Østigaard.

Hele Oslo ønsker velkommen
Festivalen EuroPride arrangeres i en europeisk by hvert år, og Oslo overtar stafettpinnen fra Marseille, som var arrangør i 2013.

VisitOSLO har i lang tid jobbet med EuroPride Oslo 2014 som et dedikert prosjekt, og var blant annet tilstede under overrekkelsen av ”stafettpinnen” in Marseille i 2013. VisitOSLO var også sentrale i organiseringen av pressetur for store europeiske lhbt-magasiner til Oslo Pride i 2013, noe som har resultert i veldig god forhåndsomtale for årets store begivenhet i Oslo, blant annet i lhbt-media i Tyskland, England, Danmark og Sverige.

Med EuroPass nå klargjort for salg, ligger alt til rette for storinnrykk i Oslo av lhbt fra hele Europa til sommeren.

– Det er viktig at turister som skal delta på EuroPride opplever at det er byen Oslo som ønsker velkommen. Med dette produktet tror vi at totalopplevelsen for de gjester fra inn og -utland blir ekstra god, sier Heidi Thon, salgs- og markedssjef i VisitOSLO, og fortsetter:

– Vi tror også at EuroPasset er med på å setter Oslo på det europeiske lhbt-kartet, noe vi tror byen vil få stor glede av i fremtiden. Nå ser vi fram til EuroPride, som blir en folkefest av det sjeldne slaget. Vi skal vise at Oslo er OXLO – Oslo Extra Large – en by for alle, avslutter Thon.

Fakta:
Oslo Passet er en del av EuroPass-pakken, som gir gjestene tilgang til over 30 museer og severdigheter, tilgang til offentlig transport og mange andre fordeler som inngang på de store EuroPride-festene Skeiv Natt og Kvinnekvelden.

Det er andre gang Oslo er vertskap for EuroPride. Første gang var i 2005, og siden den gang har byer som London (2006), Madrid (2007), Stockholm (2008), Zurich (2009), Warzawa (2010), Roma (2011), London (WorldPride 2012) og Marseille (2013) arrangert EuroPride.

Nøkkeltall fra Skeive dager i Oslo 2013: 40.000 besøk i Pride Park, 1.400 besøk på Pride House og 12.500 i Pride Paraden.

• europride2014
  • pride house
  • visitoslo

Oslo Pride is the largest Pride festival in Norway, and in 2014 we are the hosts of EuroPride.  EuroPride in Oslo will be held from Friday 20th June to Sunday 29th June 2014.

During our ten-day festival, we shall through art, culture, politics and parties set human rights and lhbtiq issues on the agenda.

When we, Oslo Pride, organize EuroPride in 2014, we build the festival around our large events (with free admission) – Pride Park, Pride House and Pride Parade. That our main events are free is important to us, because we want the festival to be accessible for everyone

Petter Ruud-Johansen

Pressekontakt Information Officer + 47 45000641