Hold deg på veien i sommer

Hold deg på veien i sommer

En kollisjon i utlandet kan skape uventet hodebry for norske bileiere. – Vær oppmerksom på at dekningene kan være annerledes hvis en kollisjon finner sted utandet, sier forsikringsselskap.

For de aller fleste blir årets bilferie av den hyggelige sorten, men skulle du kollidere, er det fint å vite hvilke rettigheter du har.

- Hovedregelen er at dersom ulykken inntreffer med norskregistrert bil i utlandet, gjelder de vanlige norske erstatningsreglene. Blir du derimot skadd i leiebil i utlandet, kan du ikke regne med en trafikkskadeerstatning på norsk nivå, forteller Hanne Gudding, informasjonssjef i Storebrand.

Viktig med ansvarsforsikring
Ansvarsforsikring er obligatorisk i Norge, men ikke i alle andre land. Det betyr at du kan stå uten erstatning ved en eventuell ulykke, dersom ikke en annen kan gjøres ansvarlig for skaden. I de tilfellene kan du risikere å måtte betale store summer til noen du for eksempel har kjørt på.

- Pass derfor på at du tegner ansvarsforsikring på leiebilen. Hos de store seriøse utleiefirmaene er dette ofte inkludert, men ikke alltid hos mindre ukjente og billigere utleiefirma, sier Gudding.

Sørg for å ha full kasko
I tillegg til ansvarsforsikring bør du også sjekke om det inngår fullstendig kaskodekning i forsikringen fra utleieselskapet. Hvis ikke risikerer du å måtte punge ut deler av en større kaskoskade selv. Sjekk også hvor høy egenandelen er, og tegn eventuelt ekstra forsikring med bortfall eller reduksjon av egenandelen.

Hva gjør du om du kolliderer i utlandet?
Sammen med den andre parten fyller dere ut den standardiserte europeiske skademeldingen. Skjemaet bør fylles ut på skadestedet og sørg for at både du og din motpart sammen fyller ut forsiden av skademeldingen og undertegner den.

Underskriftene viser at dere har fylt ut forsiden i fellesskap og at du aksepterer de opplysningene som der fremkommer, men det har ingenting med skyldspørsmålet å gjøre. Er det uenighet om de faktiske forhold som omhandles på forsiden, kan forbehold skrives i skisseruten.

Husk å få med:
• Det utenlandske kjøretøyets registreringsnummer og i hvilket land det kommer fra
• Opplysninger om hvor det utenlandske kjøretøyet er forsikret
• Løpenummeret på motpartens Grønne kort, hvis slikt foreligger eller be helst om en kopi av det.

- Opplysningene om den utenlandske bilen og dens forsikringsforhold er viktig for at ditt forsikringsselskap skal kunne kreve sine utlegg tilbake, dersom den annen part er ansvarlig, sier Gudding. - Hvis ikke kan du risikere bonustap selv om du ikke er ansvarlig for kollisjonen.

Husk Grønt kort:
Ta med deg Grønt kort selv om det strengt tatt ikke er påbudt. Erfaringsmessig viser det seg at de fleste trafikkskadesituasjoner lettere løser seg når du kan framvise Grønt kort. Du får tilsendt Grønt kort kostnadsfritt ved henvendelse til forsikringsselskapet ditt før utreise.

Her kan du se hvilke land som krever grønt kort:

Gode råd for å unngå uhell på bilferien:

Før kjøreturen:
* Hvis du kan, unngå å starte ferien på en utfartsdag
* Ta en sjekk av bilen før avreise
* Pakk riktig - tung bagasje bør ligge nederst for riktig tyngdepunkt i bilen
* Unngå løse gjenstander og bagasje i bilen
* Ha med reservehjul, varseltrekant, refleksvest og evt. kjetting/gripetak
* Ha med nok mat og drikke
* Ha med aktiviteter til barna

Mens du er på veien:
* Ikke stress dersom du sitter i kø
* Ta regelmessige pauser
* Er dere flere i bilen, bytt på å kjøre
* Unngå forbikjøringer
* Ved eventuelle omkjøringer, følg den anbefalte ruten. Selv om dette i enkelte tilfeller medfører lengre reisevei, er det bedre enn å stå fast i kø.
* Ved motorhavari, ring ditt forsikringsselskap eller alarmsentralen forsikringsselskapet bruker