Inspiration och kunskap för frisörer på Skönhetsmässan Acadermia

Helgen 25-27 november är det dags för skönhetsmässan Acadermia, en del av Fit for Life WKND på Stockholmsmässan. Mässan har på kort tid blivit en självklar mötesplats för både konsumenter och bransch med runt 5000 besökare. På området för Hår & Salong hittar du både etablerade och nya märken. Lär dig mer och inspireras av hårvisningar, shower, tutorials, föreläsningar och work shops.

Inom Hår & Salong hittar vi i år etablerade leverantörer som Grazette of Sweden, Farouk Systems, BioSilk, CHI, Glossybox samt ColorWow (LMG Scandinavia) och samarbetspartners som Lifestyle Wellness, Mirror och Tidningen Kosmetik.

–En viktig funktion för en mässa är att vara en plattform för nya märken och lanseringar, säger Catarina Pap de Pestény, vd för Acadermia. Så det känns extra kul att också kunna visa upp nykomlingar som till exempel Delis Salvatore, Fuente Glamorous by Nature samt lappländska C/o Gerd som just lanserat sin ekologiska och naturliga hårvårdsserie både för konsument samt salong. Finska bokningssystemet Timma lanseras nu i Sverige liksom Inglot Cosmetics, fortsätter Catarina.

Fullt program på Catwalken

–En annan riktigt rolig sak är att vi ser ett ökat intresse för Catwalken som är fullbokad i år. Möjligheten att kunna göra visningar är viktigt för leverantörer inom hår och make up, säger Catarina. Men det som driver mig är att jag vill bjuda in konsumenten till den här härliga världen med visningar och inspiration! Sådant som vanligtvis bara branschen får vara en del av. Men i år får vi till det - så spännande!

Grazette of Sweden sätter upp sin show "Crush Winter Wonderland" och gör två fantastiska visningar under lördagen. Däremellan bjuder Glossybox på "Pink Diamond Catwalk: Glossybox feat EMITE Make Up" och vi får njuta av Hair Tutorials med Fuente samt Instagramprofilen/bloggaren Sara Benafshe som visar skillnaden mellan Insta- och vanlig make up.

Sociala Media-proffset, radio- och tv-profilen Daniel Paris är ”live host” och kommer att intervjua besökare, utställare samt agera konferencier på Catwalken. Annat kul som händer är bland annat Nail Art Systems Open under fredag och lördag med 60 tävlande, Make Up Institute Sthlm Nordic Make Up Competition: Spicey. Spacey.Crazy. under söndagen.

Föreläsningar och work shops
På Skönhetsscenen föreläser experter från hela världen kring nyheter och trender inom skönhet. Har du en salong och vill veta hur du ska sälja mer? "Well – it’s up to you" säger Mia Borgernäs i sin föreläsning på söndagen. Mia har jobbat inom hårbranschen hela sitt liv på företag som Lóreàl och Kraft och är certifierad coach med många års erfarenhet av att leda medarbetare.

Femina Bona/ Fuente Glamorous by Nature håller två work shops inne på branschområdet på temat: Lär dig läsa din kund och styla rätt. Master class och stilskapande för kvinnor med Ramune Vigele – ägare av två skönhetssalonger med kunskaper från skönhetsakademier som bland annat Pivot Point. Hennes seminarium handlar om en bredare syn på kundens behov. Den andra är med Chantal Loderus – Tekniker på Fuente International, professionell hårmästare och konsultant. Chantal har bland annat medverkat i holländska tv-projekt.

Champagnemingel och middag för dig i branschen
Efter att mässan har stängt på lördagen hålls ett champagnemingel i Acadermias Champagnebar och efterföljande branschmiddag i Restuarang Garden på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.acadermia.se, #acadermia facebook.com/acadermia eller kontakta:

Catarina Pap de Pestény, vd Acadermia, catarina@acadermia.se, 076-571 02 79
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66

• Livsstil

• hår & salong
  • skönhetsmässa

Acadermia är Sveriges viktigaste mötesplats inom modern skönhetsvård med syftet att verka för en säkrare skönhetsbransch. På Acadermia får du koll på det senaste inom hud, hår, make up, naturlig skönhet, estetisk tandvård, estetisk kirurgi samt estetiska behandlingar. Acadermia arrangeras årligen på Stockholmsmässan samtidigt som Allt för Hälsan och Fitnessfestivalen och är därmed norra Europas största event inom träning, hälsa och skönhet.

Läs mer på acadermia.se eller facebook.com/acadermia, #acadermia