Populärste Cityweekend resmålen 2009

Hetaste resmålet för svenskarna under 2009 har varit Prag tätt följt av London, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos.
- Palma och Rom tillhör de destinationer som tappat rejält under 2009. Den viktigaste orsaken är att de inte följt med alla andra destinationer i rejäla prissänkningar på hotellen.

Vilka resmål har varit de största vinnarna under 2009

- London, Florens och Berlin. Extra kul att Berlin är med på topp tio listan, för fem år sedan fanns inte ens Berlin med bland de 20 största resmålen. London har gått som tåget i år, mycket på grund av det låga pundet. Florens kan tyckas överraskande, men de har till skillnad från andra Italienska storstäder insett att det är kris och sänkte priserna på hotellen tidigt.

Vilka resmål är heta 2010

- Jag tror jättemycket på Aten, förutom att det är en fantastisk stad med mycket att erbjuda har priserna där gått ner och det är billigt här jämfört med Spanien och Italien. Barcelona kommer också att vara glödhett, mycket tack vare Zlatan.

Personlig favorit 2010

- Rom är min absoluta favorit, men jag är också väldigt nyfiken på München. Det är ett resmål som blir allt mer populärt och som jag inte haft möjlighet att besöka än.

Tio i topp 2009

1. Prag +12%

2. London +21%

3. Barcelona -3%

4. Budapest -5%

5. Malta -11%

6. Paris -2%

7. Istanbul +10%

8. Rom -40%

9. Florens +34%

10. Berlin +54%

Se separat dokument för en komplett lista.