200 ton tung cyklotron på plats - Sverige ett steg närmare nytt nationellt centrum för strålbehandling

Idag tog Skandionkliniken i Uppsala emot den 200 ton tunga cyklotronen som kommer att bli en viktig del i den medicinska utrustningen vid Nordens första klinik för cancerbehandling med protoner. Med cyklotronen på plats startar nu nästa fas i byggandet av kliniken som redan sommaren 2015 planeras kunna ta emot barn och vuxna från hela landet för behandling.

Det är ett unikt hus som växer fram. Skandionkliniken är ett nationellt, gemensamt projekt som landets sju landsting med universitetssjukhus står bakom. Istället för traditionell strålbehandling där man använder röntgenstrålning eller elektronstrålning sker behandlingen på Skandionkliniken med protoner som minskar risken för att omkringliggande friska organ och vävnader skadas. Protonbehandling är mer skonsam med färre biverkningar än traditionell strålbehandling av cancertumörer. De flesta barn i Sverige som behöver strålbehandling kommer att vårdas här.

– Skandionkliniken är ett unikt nationellt samarbete mellan politiker, cancerläkare och sjukhusfysiker från hela landet som gör att vi kommer att kunna erbjuda cancerpatienter från hela Sverige den bästa behandlingsformen oavsett var patienten bor, säger Olle Mattsson, förbundsdirektör för Kommunalförbundet avancerad strålbehandling.

På Skandionkliniken kommer enligt nuvarande planer 1000 patienter att behandlas per år. Huset kommer också att rymma ett hotell med cirka 90 rum för vila och boende för patienter. Behandlingsmetoden ställer höga krav på husets konstruktion och materialval i de delar av huset där patienterna behandlas.

– Skandionkliniken är ett mycket komplicerat byggprojekt. Leveransen av den 200 ton tunga cyklotronen tillhör ett av de riktigt kritiska momenten under byggtiden. Vi kan konstatera att vår projektledning, i nära samarbete med KAS, NCC och underentreprenörer, fortfarande arbetar efter den ursprungliga tidplanen och slutkostnadsprognosen, säger Hans Antonsson, regiondirektör för Akademiska Hus Region Uppsala.

– Ion Beam Applications (IBA) har sedan projektets början utvecklat, producerat och testat den protonbehandlingsutrustning som i dag börjar installeras i kliniken. Denna milstolpe visar på en enorm styrka i projektet och alla dess aktörer, säger Rickard Joyner, projektledare för IBA.

Byggandet av Skandionkliniken är ett partneringprojekt mellan Akademiska Hus och NCC, där företagen arbetar nära de sju landstingen som via Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling, KAS, kommer att stå för verksamheten på Skandionkliniken.

Skandionkliniken ligger placerad i hörnet av Dag Hammarskjölds väg/Artillerigatan i nära anslutning till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Sommaren 2014 står kliniken klar för att ett år senaste ta emot de första patienterna.

Olle Mattsson, förbundsdirektörSkandionkliniken/KAS
E-post: olof.mattsson@skandion.se

Håkan Nyström, chefsfysiker Skandionkliniken/KAS
E-post: hakan.nystrom@skandion.se

Hans Antonsson, regiondirektör Akademiska Hus Region Uppsala
E-post: hans.antonsson@akademiskahus.se

Rickard Joyner, project manager IBA
E-post: rickard.joyner@iba-group.com

Om Skandionkliniken
Skandionkliniken är Nordens första klinik för protonterapi. Protonterapi gör det möjligt att behandla cancer effektivare och skonsammare än med traditionell strålning. Skandionkliniken är ett nationellt projekt som drivs gemensamt av Sveriges sju landsting med universitetssjukhus. 2006 bildade landstingen tillsammans Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling. Kommunalförbundet har till uppgift att bygga upp och driva kliniken, skapa förutsättningar för optimal behandling samt utveckla och utvärdera verksamheten. Bakom anläggningen står Landstinget i Uppsala län, Landstinget i Östergötland, Region Skåne, Stockholms läns landsting, Västerbottens läns landsting, Västra Götalandsregionen och Örebro läns landsting.

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Genom att fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på drygt 54 miljarder och en omsättning på fem gör oss till ett av landets största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på 25 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se