Akademiska Hus bokslutskommuniké 2014

Akademiska Hus bokslutskommuniké 2014

God värdetillväxt och fortsatt hög investeringstakt

Akademiska Hus bokslutskommuniké för 2014 visar att driftöverskottet uppgick till 3 717 Mkr, en förbättring med 211 Mkr jämfört med 2013. Ökningen beror förutom ökade hyresintäkter också till stor del på en minskning av driftkostnaderna där bland annat den milda vintern minskade kostnaderna för uppvärmning och snöröjning. Företagets systematiska energiarbete har bidragit till minskade energikostnader med 56 Mkr och en rad åtgärder för att öka den interna effektiviteten har gett resultat.

Hyresintäkterna ökade under året med 136 Mkr till 5 495 Mkr. Ökningen är främst en följd av driftsättningar som skett under året, reducerat med effekter av årets fastighetsförsäljningar av Campus Konradsberg, Campus Sundsvall, Forum i Kista och fastigheten i Kiruna. Under 2014 investerade Akademiska Hus cirka 3 miljarder kronor i ny- till och ombyggnationer och marknadsvärdet på fastighetsbeståndet uppgick vid årsskiftet till 61,4 miljarder kronor, varav 5,4 miljarder kronor är förvaltningsfastigheter under uppförande. Investeringarna de närmaste åren förväntas uppgå till drygt 3 miljarder kronor årligen.

– Efterfrågan på kunskapsmiljöer är fortsatt stor hos universitet och högskolor. Vi ser nu fram emot att i nära dialog med våra kunder göra campusområdena ännu mer levande och hållbara, säger Kerstin Lindberg Göransson, vd för Akademiska Hus.

Under 2014 fick Akademiska Hus se hyresgäster flytta in i bland annat Skandionkliniken i Uppsala och Veterinärmedicinskt och husdjursvetenskapligt centrum (VHC) på SLU i Ultuna, båda nominerade som Årets bygge 2015. Dessutom invigdes den geoenergianläggning som gör Karlstads universitet till Europas första universitetsområde som är helt självförsörjande med kyla och värme till byggnaderna.

Under det gångna året har det pågått en diskussion om studentbostäder med lärosätena, bland politiker och i media. Redan idag är Akademiska Hus en viktig aktör och har skapat möjligheter för andra aktörer att bygga 6 000 studentbostäder. Bolaget har nu också fått ett förtydligat uppdrag som omfattar möjligheten att också själva bygga och förvalta även studentbostäder.

– Att på olika sätt kunna bidra i tillkomsten av studentbostäder innebär att vi ytterligare kommer att öka attraktiviteten för våra campusområden, vilket betyder mycket för våra kunder, säger Kerstin Lindberg Göransson.

I januari slog Kammarrätten i Sundsvall fast att Akademiska Hus ska betraktas som en upphandlande myndighet, och därmed omfattas av LOU, lagen om offentlig upphandling. Domen rör ett mål där Konkurrensverket har ansökt om upphandlingsskadeavgift för Akademiska Hus generalentreprenad i samverkan avseende nya Skogishuset på Campus Umeå. Akademiska Hus har nu beslutat att överklaga till högsta förvaltningsdomstolen eftersom företaget inte delar kammarrättens slutsats. Att få ett slutligt avgörande i högsta instans för hur statliga bolag ska förhålla sig till LOU är av stor vikt.

Bokslutet i sammandrag:

• Hyresintäkterna uppgick till 5 495 Mkr (5 359). Ökningen beror i huvudsak på driftsättningar reducerade med effekter från avyttrade fastigheter.
  • Driftöverskottet uppgick till Mkr 3 717 (3 506).
  • Resultatpåverkande värdeförändringar i fastigheter uppgick netto till 3 529 Mkr (232), i      huvudsak beroende på sänkta direktavkastningskrav och kalkylräntor.
  • Finansnettot uppgick till -939 Mkr (-390). I finansnettot ingår värdeförändringar i finansiella instrument med -548 (17) Mkr.
  • Resultatet före skatt uppgick till 6 261 Mkr (3 275). Ökningen är främst hänförlig till värdeförändringar i fastigheter.
  • Årets resultat blev Mkr 5 215 (2 568).
  • Investeringar i ny-, till- och ombyggnader har under året uppgått till 3 004 Mkr (2 754). Under året har fastigheter till ett värde i balansräkningen om 2 752 Mkr (375) avyttrats.
  • Direktavkastning (exklusive fastigheter under uppförande) uppgår till 6,9 procent (6,8).
  • Styrelsen kommer att besluta om förslag till vinstutdelning vid sitt sammanträde 16 mars      2015.

Kerstin Lindberg Göransson, vd Akademiska Hus
E-post: kerstin.lindberggoransson@akademiskahus.se

Jonas Ragnarsson, CFO Akademiska Hus
E-post: jonas.ragnarsson@akademiskahus.se