Akademiska Hus bygger för Europas modernaste elektronmikroskop i Linköping

På Campus Valla i Linköping utvecklar Akademiska Hus en högteknologisk byggnad för ett elektronmikroskop vid Linköpings universitet. Mikroskopet möjliggör materialforskning på helt nya nivåer som kommer att locka forskare och studenter från hela världen till Linköping.

Med det avancerade mikroskopet kommer man att kunna studera och även bygga nya material på atomnivå. Materialforskningen vid Linköpings universitet kommer därmed att ligga i absolut framkant.

Temperaturskiftningar, ljud och luftrörelser har direkt avgörande effekter på elektronmikroskopet, vilket ställer höga krav på byggtekniken. Invändigt kommer mikroskoprummet att kläs helt i metall för att skärma av elektromagnetisk strålning och golvet där mikroskopet ska stå förankras i berget för att eliminera vibrationer.

Byggnadens arkitektoniska gestaltning ska spegla den högteknologiska forskning som bedrivs vid Linköpings universitet. Fasaden kommer att vara helt klädd i titan, något som är unikt i Sverige.

– Det här är ett intressant projekt ur många perspektiv eftersom mycket är nytt. Den lutande cylindern blir en spektakulär och profilerande byggnad som speglar det framtidsinriktade Campus Valla, säger Lars Svensson, regiondirektör för Akademiska Hus Öst.

På grund av instrumentets känslighet har Akademiska Hus lagt stor vikt vid mikroskopets placering. Planen var från början att placera huvuddelen av byggnaden under marken i anslutning till Fysikhuset. Men för att möta de krav som ställs på bland annat vibrationsfrihet, kommer anläggningen för elektronmikroskopet istället att byggas strax intill den nya friidrottsarenan på Campus Valla.

Invigning av byggnaden och elektronmikroskopet är planerad till våren 2011.

Fakta om byggnaden för elektronmikroskopet
Arkitekt: Tham & Videgård Arkitekter
Projektkostnad: 30 miljoner kronor
Yta: 340 kvadratmeter, 25 meter i diameter