Akademiska Hus delårsrapport 1 januari – 30 september 2011

Fortsatt solid fastighetsrörelse. Förbättrat resultat och ökat driftöverskott. Fortsatt stark efterfrågan och en rekordstor projektportfölj.

De tre första kvartalen visar ett förbättrat resultat jämfört med 2010. Förbättringen är framför allt en följd av värdeförändringarna i fastigheter som uppgår till 343 Mkr för perioden jämfört med -273 Mkr för motsvarande period föregående år. Även driftöverskottet har förbättrats genom främst ökade hyresintäkter.

Under det tredje kvartalet har Akademiska Hus i samarbete med Chalmersfastigheter tagit fram en stadsbyggnadsidé för södra delen av Chalmers Campus Johanneberg i Göteborg, där minst 70 000 kvadratmeterska utvecklas. Tillsammans med svenska universitet och högskolor planerar Akademiska Hus nya kunskapsmiljöer för närmare 20 miljarder kronor de kommande åren.

– Med den rekordstora projektportföljen följer vikten av att säkerställa finansieringen. Vi arbetar också för att ännu bättre kunna erbjuda våra kunder den samlade nationella styrkan hos vår koncern, men med en fortsatt tydlig lokal förankring, säger Kerstin Lindberg Göransson, vd för Akademiska Hus.

Oron för den statsfinansiella situationen i Europa och USA har tilltagit och de finansiella marknaderna präglas av osäkerhet och riskaversion. Detta har påverkat den reala ekonomin och en inbromsning sker nu. Akademiska Hus bedömer dock att den ökade riskaversionen ännu inte har nått fastighetsmarknaden i Sverige, utan den kan betecknas som fortsatt stabil. Akademiska Hus bedömer också att direktavkastningskraven nu har bottnat.

– I tredje kvartalet har vi inte ändrat direktavkastningskra­ven medan de för första kvartalet var oförändrade eller svagt sjun­kande, vilket påverkade värderingen positivt. Stor vikt kommer att läggas på marknadsbevakning under årets sista del, säger Kerstin Lindberg Göransson.

Delårsrapporten i sammandrag:

• Hyresintäkterna uppgick till 3 837 Mkr (3 707). Ökningen är hänförlig till driftsättningar av färdigställda projekt samt in­dexuppräkning.

• Driftöverskottet uppgick till 2 583 Mkr (2 468). Förbättringen har främst skett genom ökade hyresintäkter.
  • Värdeförändringar i fastigheter uppgick netto till 343 Mkr (-273).
  • Finansnettot för perioden uppgick till -363 Mkr (-350). I finans­nettot ingår värdeförändringar på finansiella instrument med 2 Mkr (-128).
  • Resultatet före skatt för perioden uppgick till 2 534 Mkr (1 819) och periodens resultat blev 1 872 Mkr (1 340).
  • Nettoinvesteringar i om- och nybyggnader har hittills under året uppgått till 1 569 Mkr (1 292).
  • Direktavkastningen (exklusive fastigheter under uppförande) uppgår till 6,9 procent (7,0) på helårsbasis.
  • För att skapa ett samlat och starkare Akademiska Hus pågår en fusion av moder- och dotterbolag. Fusionen beräknas vara helt genomförd under 2012.
  • Den 19 september tillträdde Kerstin Lindberg Göransson som ny verkställande direktör. Kerstin Lindberg Göransson kommer närmast från Swedavia AB där hon tidigare var chef för Stockholm-Arlanda flygplats. Kerstin är sedan fyra år styrelseordförande i Svensk Bilprovning AB.

Kerstin Lindberg Göransson, vd för Akademiska Hus
E-post: kerstin.lindberggoransson@akademiskahus.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Genom att fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på närmare 20 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se