Akademiska Hus delårsrapport januari – mars 2010

Fortsatt stark och solid fastighetsrörelse. Stadigt ökande efterfrågan och en växande projektportfölj. Oförändrad kalkylränta och direktavkastningskrav.

Efterfrågan på utveckling av nya och befintliga lokaler för högre utbildning och forskning fortsätter att öka. Delårsrapporten för det första kvartalet visar att Akademiska Hus portfölj innehåller beslutade och planerade projekt för 9 miljarder. Till detta kommer idéprojekt om 6 miljarder.

– I takt med att Kunskapssverige växer ökar våra kunders efterfrågan på innovativa kunskapsmiljöer. Den omfattande byggprojektverksamheten utgör en allt viktigare del av koncernens verksamhet, och med en projektportfölj på 15 miljarder kronor fortsätter Akademiska Hus fastighetsrörelse att vara stark och solid, säger Mikael Lundström, vd och koncernchef för Akademiska Hus.

Förhållandena på finansmarknaden har lättat under det senaste halvåret även om ett normalläge ännu inte råder. Det begränsade antalet fastighetstransaktioner i marknaden bidrar till fortsatt osäkerhet. Kalkylränta och direktavkastningskrav har inte ändrats.

– Den kalla vintern har orsakat högre kostnader för uppvärmning och snöröjning, vilket lett till att driftöverskottet kortsiktigt har minskat något, säger Mikael Lundström.

Delårsrapporten i sammandrag:

• Hyresintäkterna uppgick till 1 248 Mkr (1 234). Indexförändringen av KPI har medfört en något sänkt hyresnivå.
  • Vakansgraden uppgick till 3,8 procent (4,0). I värde utgör vakanserna 1,8 procent (1,8).
  • Driftöverskottet har minskat och uppgick till 783 Mkr (831). Drift- och underhållskostnader har uppgått till 412 Mkr (350).
  • Driftöverskottsgraden uppgick till 60 procent (64).
  • Värdeförändringar i fastigheter uppgick netto till -337 Mkr (-129).
  • Resultatet före skatt för perioden uppgick till 188 Mkr (671).
  • Finansnettot för perioden uppgick till -250 Mkr (-22). I finansnettot ingår värdeförändringar på finansiella instrument med -179 Mkr.
  • Periodens resultat blev 131 Mkr (492).
  • Investeringar i om- och nybyggnationer har hittills under året uppgått till 381 Mkr (356).
  • Direktavkastningen (exklusive fastigheter under uppförande) uppgår till 6,7 procent (7,1) på helårsbasis.

Rapporten i sin helhet finns att läsa och ladda ner på akademiskahus.se

Mikael Lundström, vd och koncernchef Akademiska Hus
E-post: mikael.lundstrom@akademiskahus.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Inget annat. Genom att helt fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på nära 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på över femton miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes.