Akademiska Hus satsar på nordisk vattenkraft

Fastigheter står för nära 40 procent av samhällets energianvändning. Här har Akademiska Hus som Sveriges andra största fastighetsbolag stora möjligheter att göra skillnad. Från och med maj kommer därför all el som köps in till det 3,2 miljoner kvadratmeter stora fastighetsbeståndet att uteslutande komma från vattenkraft. Övergången till den förnyelsebara energikällan innebär att Akademiska Hus minimerar sitt koldioxidutsläpp till närmare noll procent.

– Valet av vattenkraft är ytterligare ett led i vårt arbete för en hållbar utveckling. Dessutom är koldioxidfri el något som efterfrågas av våra kunder, säger Mikael Lundström, vd och koncernchef för Akademiska Hus.

För att garantera att den köpta elen kommer från nordisk vattenkraft använder sig Akademiska Hus av två certifieringssystem, RECS (Renewable Energy Certificate System) och GoO (Guarantees of Origin). Certifikaten säkerställer elens ursprung och redovisar exakt vilka vattenkraftverk som elen kommer ifrån. Informationen kommer att bli tillgänglig för Akademiska Hus kunder.

– I höstas vässade vi vårt energimål och ska fram till år 2025 minska mängden köpt energi med 40 procent. Genom satsningen på ursprungsmärkt vattenkraft ser vi till att den el som vi trots allt måste köpa in har framställts på ett hållbart sätt, säger Mikael Lundström.

Fakta Akademiska Hus hållbarhetsstrategier
Akademiska Hus arbetar inom en rad områden för att minimera sin klimatpåverkan. Förutom valet av vattenkraft och målet att minska andelen köpt energi, har företaget en strategi för att minska den totala energianvändningen. I den ingår ett program för hur Akademiska Hus tillsammans med sina kunder kan spara energi samt hur företaget ska fortsätta utvecklingen av smarta tekniska lösningar som minskar byggnadernas energibehov.

Akademiska Hus långsiktiga hållbarhetsarbete beskrivs utförligare i hållbarhetsredovisningen för 2009. Rapporten finns att läsa eller ladda ner på akademiskahus.se

Mikael Lundström, vd och koncernchef Akademiska Hus
E-post: mikael.lundstrom@akademiskahus.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Inget annat. Genom att helt fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på nära 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på över femton miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se