Byggstart för Skandionkliniken i Uppsala

Byggstart för Skandionkliniken i Uppsala

Idag tas det första spadtaget för Skandionkliniken - Nordens första klinik för behandling med protoner. Skandionkliniken blir ett nationellt centrum och kommer att erbjuda cancerpatienter från hela Sverige en unik form av strålbehandling med färre biverkningar än traditionell strålning av cancertumörer.

Skandionkliniken är ett gemensamt projekt som landets sju landsting med universitetssjukhus står bakom. Istället för traditionell strålbehandling där man använder röntgenstrålning eller elektronstrålning sker behandlingen på Skandionkliniken med protoner. Metoden utvecklades i Uppsala för över 50 år sedan och kommer nu för första gången att användas i stor skala.

På Skandionkliniken kommer initialt cirka 1000 patienter att behandlas per år. Barn i Sverige som ska strålbehandlas kommer att behandlas med den nya tekniken eftersom behandlingsmetoden är mer skonsam med färre biverkningar än traditionell strålning av cancertumörer. Behandlingen kommer att ske i en specialbyggd avdelning på kliniken. Huset ska förutom sällskapsrum, terapirum, kontor och väntrum också rymma ett patienthotell med cirka 90 rum för vila och boende för patienterna under behandlingstiden.

Skandionkliniken placeras i hörnet Dag Hammarskjölds väg/Artillerigatan i nära anslutning till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Byggandet av Skandionkliniken är ett samverkansprojekt där Akademiska Hus och NCC arbetar nära de sju landstingen som via Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling kommer att stå för verksamheten på Skandionkliniken.

– Som projekt inom svensk sjukvård är Skandionkliniken mycket intressant. Den bygger på nationellt samarbete som möjliggör en cancerbehandling jämlikt fördelad över hela landet. Vårt arbetssätt innebär också att vi skyndsamt kan utforska protonbehandlingens potentiella betydelse vid fler olika cancerformer. För mig personligen är det mycket spännande att få vara med och starta Skandinaviens första klinik för protonbehandling, säger Thomas Björk-Eriksson, onkolog på Skånes universitetssjukhus och medlem i Skandionklinikens medicinska råd.

– Skandionkliniken med sin tunga och dyrbara utrustning blir en stor utmaning att bygga. Det är därför med stolthet jag kan konstatera att de svenska landstingen valt Akademiska Hus som byggherre för projektet. Jag känner mig trygg med vår stora erfarenhet av komplicerade byggprojekt och är övertygad om att Skandionkliniken blir den framgång som svensk sjukvård planerat för, säger Hans Antonsson, regiondirektör för Akademiska Hus Uppsala.

– I Skandionkliniken arbetar vi i nära samverkan med Akademiska Hus och vi använder oss av 3D och visualisering för att styra och planera projektet, säger Lars Erik Einerman, affärschef på NCC Construction region Stockholm/Mälardalen.

I projektet investerar Akademiska Hus cirka 630 miljoner kronor. Skandionkliniken omfattar totalt13 500 kvadratmeteroch arkitekt är LINK Arkitektur AB. Huset planeras stå färdigt sommaren 2014 och öppnas för behandling våren 2015.

Thomas Björk-Eriksson, onkolog och sektionschef, Skånes universitetssjukhus Lund
Tel: 046-17 74 09, 0761-95 40 54
E-post: thomas.bjork-eriksson@skane.se

Hans Antonsson, regiondirektör Akademiska Hus Uppsala
Tel: 018-68 32 17, 0703-26 92 08
E-post: hans.antonsson@akademiskahus.se

Lars Erik Einerman, affärschef NCC Construction region Stockholm/Mälardalen
Tel: 018-16 15 49, 0707-71 54 02
E-post: lars-erik.einerman@ncc.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Inget annat. Genom att helt fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på närmare 20 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se

Om Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling
2006 bildade sju landsting tillsammans Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling. Kommunalförbundet har till uppgift att bygga upp och driva Skandionkliniken, skapa förutsättningar för optimal behandling samt utveckla verksamheten. Bakom kommunalförbundet står Landstinget i Uppsala län, Landstinget i Östergötland, Region Skåne, Stockholms läns landsting, Västerbottens läns landsting, Västra Götalandsregionen och Örebro läns landsting. Kostnaden för Skandionkliniken inklusive utrustning är beräknad till cirka en miljard kronor.