Labb blir cirkushall när Akademiska Hus bygger om på KTH i Stockholm

Dans och Cirkushögskolan vill stärka högskolans profil genom att samla all sin verksamhet till KTH Campus. För att göra samlokaliseringen möjlig investerar fastighetsbolaget Akademiska Hus i en omfattande ombyggnad som ska förvandla ett labb till en fullt utrustad cirkushall.

Idag ligger cirkusutbildningen i Alby medan övrig utbildning bedrivs i nyrenoverade lokaler på KTH Campus i Stockholm. Att samla all verksamhet till samma campus mitt inne i stan är ett sätt att stärka Dans och Cirkushögskolans profil, men också att öka samarbetet mellan utbildningarna.

För att göra flytten möjlig kommer Akademiska Hus att investera närmare 53 miljoner kronor i att utveckla en fullt utrustad cirkushall med dansstudio, akrobatikhall, omklädningsrum, verkstadsdel och styrketräningshall. De nya lokalerna ligger i nära anslutning till flera andra kulturinstitutioner, däribland Filmhuset, Teaterhögskolan, Dramatiska Institutet och Operahögskolan.

– Vår ambition är att utveckla världsledande utbildning och forskning, genom denna satsning får vi Europas modernaste cirkushall vilket ger oss goda förutsättningar, säger Efva Lilja, rektor vid Dans och Cirkushögskolan.

– Cirkusutbildningen vitaliserar KTH Campus ytterligare och bidrar starkt till en utveckling mot ett än mer levande campusområde vilket är precis vad vi vill, säger Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus Stockholm.

Dans och Cirkushögskolan är Sveriges konstnärliga högskola för dans och cirkus. Där kan några av Europas mest framstående studenter utbilda sig till dansare, cirkusartist, koreograf, danspedagog eller dansterapeut.

Enligt tidsplanen startar ombyggnaden hösten 2010. Inflyttning förväntas ske i december 2011.

Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus Stockholm
E-post: sten.wetterblad@akademiskahus.se

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,9 miljarder i hyresintäkter och 47,7 miljarder i fastighetstillgångar 2009 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 31 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.