Mikael Lundström ny vd för Akademiska Hus

Styrelsen för Akademiska Hus har utsett Mikael Lundström till ny vd och koncernchef. Akademiska Hus är Sveriges största fastighetsbolag och ledande på att skapa och utveckla kreativa miljöer för högre utbildning och forskning.

Mikael Lundström är sedan 2005 regiondirektör för Akademiska Hus Syd och tillträder som vd och koncernchef den 1 januari 2009. Han efterträder Thomas Norell som då går i pension.

- Mikael Lundström har ett gediget kunnande från fastighetsbranschen och känner Akademiska Hus kunders höga krav och specifika behov väl. Efter en omfattande urvalsprocess stod han som den klart bäst lämpade kandidaten att leda koncernen i dess viktiga uppdrag att erbjuda utbildnings- och forskningslokaler för universitet och högskolor, säger Eva-Britt Gustafsson, styrelseordförande för Akademiska Hus.

- Jag är mycket glad och stolt över att få ta över som vd för Akademiska Hus. Koncernen har en ledande roll i att utveckla kreativa miljöer för landets universitet och högskolor. Lokaler och campusområden är en allt viktigare strategisk resurs för lärosätenas långsiktiga utveckling och konkurrenskraft. Våra kunders krav och förväntningar gör att vi kontinuerligt måste vässa vårt erbjudande, stärka konkurrenskraften och bli effektivare. Den spännande utvecklingen ska jag driva vidare, säger Mikael Lundström.

Mikael Lundström arbetar sedan 2005 som regiondirektör för Akademiska Hus Syd och har tidigare bland annat varit vice vd på Jones Lang LaSalle AB. Mikael är civilingenjör från Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Han är 47 år, gift och har två barn. Hans placeringsort blir Akademiska Hus koncernkontor i Göteborg.

Eva-Britt Gustafsson, styrelseordförande Akademiska Hus
E-post: eva-britt.gustafsson@bredband.net

Mikael Lundström, tillträdande vd och koncernchef Akademiska Hus
E-post: mikael.lundstrom@akademiskahus.se

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,8 miljarder i hyresintäkter och 46,3 miljarder i fastighetstillgångar 2008 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 32 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.