Pressinbjudan: Akademiska Hus leder workshop i Göteborg för unga om hållbar utveckling

Den 20-21 april gör Sveriges största hållbarhetssatsning för gymnasieungdomar, we_change, tillsammans med Akademiska Hus, ett stopp i Göteborg. Syftet är att 1000 ungdomar under två dagar ska få de verktyg och den kunskap de behöver och efterfrågar för att kunna skapa en mer hållbar framtid. Akademiska Hus är samarbetspartner och engagerar sig för att träffa ungdomar och diskutera hållbar utveckling och samhällsfrågor.

Samhället står inför enorma utmaningar: klimatförändringar, krig, hunger, fattigdom och miljontals människor på flykt. För att tackla och hantera detta har FN antagit 17 globala mål för hållbar utveckling. Samtidigt uttrycker ungdomar en frustration och ångest inför framtiden. Nya siffror visar att 75 procent av Sveriges unga känner att de har ett ansvar att vara med och förändra och förbättra världen men 59 procent vet inte hur man gör eller var man ska börja.*

we_change är en nationell turné som årligen besöker sju städer och träffar över 7000 ungdomar. Bakom arrangemanget står Ungdomar AB i samarbete med bland andra Akademiska Hus och Göteborgs stad. I år går turnén under temat ”FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling”. Den 20- 21 april kommer we_change till Göteborg för att ge över 1000 ungdomar de verktyg de behöver för att kunna vara med och skapa ett hållbart samhälle.

– Unga idag upplever klimatångest och oro inför framtiden. Den hållbara utvecklingen ligger i deras händer och samhällets alla aktörer har nu ett ansvar att börja agera för en hållbar värld genom att inkludera unga. Inom projektet we_change finns en otrolig möjlighet för unga att komma till tals och på riktigt påverka beslutsfattare och makthavare. Vi tror att man förändrar bäst tillsammans och därför är we_change en otroligt viktig mötesplats, säger Kim Jakobsson, VD på Ungdomar AB och grundare av we_change.

– Som ett av Sveriges största fastighetsbolag vill vi göra dagens unga redo och nyfikna på den omställning mot ett mer hållbart samhälle som vi står inför. Att bidra till ett ökat engagemang för samhällsutvecklingsfrågor och visa ungdomarna verktygen för detta är vårt mål. Förhoppningen är också att vi själva lär oss mycket i mötet med gymnasieleverna, säger Mia Edofsson, hållbarhetschef på Akademiska Hus.

we_change är öppet för media den 20 april i Göteborg:
Skådespelarna ShadaHelin Sulhav och Jonas Bane kommer att leda eleverna genom dagen, med syftet att ge eleverna den inspiration och kunskap som krävs för att de ska kunna engagera sig.

Dagen avslutas med workshops med samtliga samarbetspartners där eleverna får en inblick i dessa aktörers hållbarhetsarbete och möjlighet att påverka samhället i en hållbar riktning.

Plats: Lindholmen Science Park

Tider:
09.00 Inspirationsshow med ShadaHelin Sulhav och Jonas Baneca.
10.15 Paneldebatt med IKEA, Sida, Forte, LRF och Göteborgs stad.
ca.11.00 Tid för inbjuden media att intervjua ungdomar, inspiratörer, samarbetspartners samt we_changeteamet
13.00 Workshops med samtliga samarbetspartners

Ni är hjärtligt välkomna att närvara under hela dagen men intervjuer sker ca. kl. 11.00
Önskar ni komma en annan tid/dag? Kontakta Lucella Bergström, 073 539 00 23

Samarbetspartners we_change Göteborg 2016:
Akademiska Hus, Göteborgs stad, IKEA, Sida, Forte, LRF, WWF och Findwise.

För mer information:
Lucella Bergström, lucella@ungdomar.se, 073 539 00 23

*Statistik från enkätundersökning utförd på Ungdomar.se med 1130 svarande under februari 2016

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 66,6 miljarder kronor och en årsomsättning på 5,7 miljarder kronor. För att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 17,5 miljarder kronor. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vi utvecklar och förvaltar lokaler för högskolor och universitet och skapar förutsättningar för världsledande utbildning och forskning. Genom att även erbjuda labb och kontor för företag blir våra campus mer innovativa och hållbara platser, som främjar samverkan, kunskapsutveckling och kreativitet. Idag har vi ett fastighetsvärde på 115 miljarder och en årsomsättning på 7,7 miljarder, och för att möta efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 13,3 miljarder som omfattar både om-, till- och nybyggnation. Läs mer om oss på akademiskahus.se