Pressinbjudan: Nyinvigning av ombyggnad på Kraftcentralen - navet i Chalmers energiförsörjning

Sedan 1947 har Kraftcentralen varit ett nav i Chalmers energiförsörjning och -forskning, och forskningen som bedrivs här har bland annat bidragit till att Sverige har kunnat ställa om från en oljeberoende till en biomassabaserad bränslebas i vår fjärrvärmesektor. Nu är det dags att inviga nästa steg på resan.

Chalmers kraftcentral (KC) är en avancerad forskningsanläggning med inriktning på att utveckla tekniker för omvandling av biomassa till förnybar energi, bränsle och andra produkter, med samtidig infångning av koldioxid. Kraftcentralen lockar forskare och industri från hela världen, som tillsammans arbetar för en hållbar framtid.

Kraftcentralen är också hjärtat i Chalmers energiförsörjning och förser hela campus Johanneberg med värme och kyla. Driften möjliggörs genom ett nära samarbete med Akademiska Hus.

Det senaste året har Kraftcentralen byggts om och kompletterats med en multi-bränslepanna som kommer att bredda möjligheterna att forska och ta fram nya tekniker, som ska bidra till att minska fossila utsläpp och uppfylla högt ställda lokala, nationella och globala klimatmål.

Klockan 17:00, måndag 12 november, sker invigningen på Chalmers campus Johanneberg. Vi berättar då om vår gemensamma satsning på forskning om förnybar energi och bränsleframställning, samt bjuder på festlig dryck och tilltugg.

I det öppna samarbetet runt Chalmers kraftcentral möts forskare, industri och offentlig sektor. Vid invigningen finns flera representanter på plats från de samarbetspartners som gjort satsningen möjlig:

– Stefan Bengtsson, rektor Chalmers
– Birgitta van Dalen, marknadsområdesdirektör, Akademiska Hus
– Henrik Thunman, professor i energiteknik, Chalmers
– Johanna Lindén, vd Petrobio

Föranmäl gärna din medverkan till christian.lowhagen@chalmers.se och är det någon av talarna du särskilt gärna vill prata med får du gärna meddela det i förväg.

Plats: Gustaf Dahlénsalen, Chalmers tvärgata 5 på Chalmers Campus Johanneberg, Göteborg
Tid: Kl 17:00 12 november 2018

Christian Löwhagen, kommunikatör Chalmers
Tel: 031-772 21 57