Pressinbjudan: Örebro får Sveriges första virtuella campus via digital tvilling

Pressinbjudan: Örebro får Sveriges första virtuella campus via digital tvilling

Akademiska Hus och Örebro universitet bjuder in media till en visning av hur universitetsområdet nu blir det första campus i landet som scannas digitalt och därmed får en digital tvilling. Scanningen genererar bland annat ett ”inomhus Google street view” som ska göra det roligare, effektivare och mer attraktivt att vistas på campus.

Datum: onsdagen den 19 juni 2019
Tid: kl 10.00
Samling: Musikhögskolans entré, Gymnastikgatan 3, Örebro universitet

I sommar genomförs en digital scanning av Örebro universitet. Dels rör det sig om en invändig scanning av samtliga Akademiska Hus byggnader på Campus Örebro, vilket totalt omfattar drygt 100 000 m2. Dels scannas utemiljön med hjälp av drönare för att skapa en komplett bild av campus. Satsningen är den största i sitt slag i Sverige och den första som omfattar ett helt campusområde. Projektet är ett led i Örebro Campus Lab och det samarbetsavtal som fastighetsägaren Akademiska Hus och Örebro universitet ingick under hösten 2018 med målsättningen att tillsammans verka för att universitetet ska bli landets mest digitaliserade lärosäte.

Att campus nu scannas innebär att byggnaderna kommer att kunna upplevas både virtuellt på distans, men också på plats där det fysiska rummet sammanfogas och förstärks med den digitala tvillingen via AR-teknik i appar, telefoner och glasögon. Det virtuella campus som skapas möjliggör för de som vistas på campus att digitalt navigera sig genom lokalerna och kunna hitta objekt i byggnaderna. Det digitala underlaget från scanningen kommer också att kunna användas inom olika utbildningar vid Örebro universitet samt möjliggöra att lokalerna kan driftas på helt nya och hållbara sätt.

Pressvisningen hålls av Peter Karlsson, innovationsledare på Akademiska Hus, och Mikael Wetterstrand, projektchef för Örebro Campus Lab vid Örebro universitet. På plats finns även Daniel Månsson från teknikleverantören Zynka BIM. Förutom att berätta mer om scanningen och visa hur den kommer att gå till, erbjuds media möjlighet att själva testa på hur den unika tekniken fungerar och uppleva möjligheterna som den ger.

För mer information och anmälan:

Liv Öberg, kommunikationsansvarig campus- och affärsutveckling, Akademiska Hus
E-post: liv.oberg@akademiskahus.se

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 87 miljarder och en omsättning på 6,1 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 14 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Om Örebro universitet
Örebro universitet har 15 000 studenter, 85 utbildningsprogram på grundnivå, 24 program på avancerad nivå och 1 000 fristående kurser. Universitetet har 1400 anställda och 400 doktorander och bedriver stark forskning inom bl a artificiell intelligens, robotik, miljöområdet, psykologi, kriminologi och medicin. Nu görs strategiska satsningar på lärarutbildningen, på samverkan inom teknik och på forskning om hälsosamt åldrande samt inom området mat och hälsa.