Svenskt campusområde utsett till Europas bästa stadsdel 2008

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2008 13:30 CEST

Åkroken i Sundsvall Bästa Nybyggda Campus och stadsdel i Europa på 25 år. Av totalt tvåhundrafemtio bidrag i tio olika kategorier har den internationella juryn i arkitekturtävlingen Prix Rotthier 2008 utsett ett svenskt campusområde som vinnare av Bästa Stadsdel och campusområde på 25 år. Campus Åkroken i Sundsvall besegrade bland annat Plaza Puerta de Europa i Spanien och New Medina i Tunisien.

Arkitekturtävlingen Prix Rotthier arrangeras av stiftelserna Fondation pour l `Architecture och A Vision of Europé som verkar för hållbar stadsbyggnad i europeisk tradition. Bland övriga vinnare i årets tävling finns Palermo i Italien och Irun i Spanien som vann för bästa stadskärna respektive bästa torg. Totalt finns tio olika klasser i tävlingen.

Det är fjärde gången som Campus Åkrokens arkitektur prisbelönas. Senast var 2005 då området vann det internationellt största stadsbyggnadspriset Charter Awards. På plats i Bryssel för att ta emot Prix Rotthier var representanter från Akademiska Hus tillsammans med representanter från Mittuniversitetet och ansvariga arkitekter vid Arken SE.

För mer information:
Matias Lindberg, regiondirektör Akademiska Hus Norr
E-post: matias.lindberg@akademiskahus.se

Christina Friberg, informationsansvarig Akademiska Hus Norr
E-post: christina.friberg@akademiskahus.se

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,8 miljarder i hyresintäkter och 46,3 miljarder i fastighetstillgångar 2008 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 32 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.

Kommentarer (0)

Kommentera