APM Terminals lanserar The Gothenburg Gateway

Idag, 9 april, lanserade APM Terminals i Göteborg - The Gothenburg Gateway. En unik satsning för att möjliggöra maximalt 48 timmar för en container, som är lastad på ett tåg var som helst i Sverige, att ställas på ett oceangående fartyg och nå världsmarknaden. APM Terminals vill i framtiden serva Sverige med tre oceangåendefartyg per vecka, vilket kommer att ge den mest konkurrenskraftiga leveranslösningen.

Idag går 90 procent av allt gods till eller från Sverige via hamnarna. APM Terminals marknadsandel av containerimport och export i Sverige uppgår till 41 procent. Nyligen slog företaget skandinaviskt rekord då 4 350 containerlyft genomfördes på ett och samma anlöp, något som aldrig tidigare hänt. Nu lanseras nästa stora satsning i form av The Gothenburg Gateway.

-Vi har analyserat hur lång tid det tar för en container att nå Shanghai på den för Sverige så viktiga Asienmarknaden, säger Henrik Kristensen, Vd APM Terminals Gothenburg.

-Genom The Gothenburg Gateway kan vi reducera tiden med minst en vecka. Det är en effektiv och klimatsmart lösning. APM Terminals har arbetat hårt med att öka effektiviteten samt ökat digitaliseringen för att möjliggöra en snabbare hantering av godset. Nu måste godset väg i Sverige på järnväg effektiviseras, fortsätter Henrik Kristensen.

-Genom The Gothenburg Gateway visar vi att det maximalt ska ta 24 timmar att nå Göteborg med godståg, och maximalt 48 timmar totalt att ställa en container på ett oceangående fartyg. Vi vill nu ta nästa steg och utveckla vår hamn ytterligare, utveckla logistiken till och från hamnen samt utveckla logistiklösningarna runt hamnen. Detta tillsammans med varuägare, fraktlinjer, järnvägs- och lastbilsoperatörer, lokala och nationella myndigheter. Äntligen har vi ett koncept för att säkerställa framtida tillväxt för svensk industri och handel i The Gothenburg Gateway, avslutar Henrik Kristensen.

Välkommen att läsa rapporten om The Gothenburg Gateway i sin helhet nedan.

Kontaktperson:
Henrik Kristensen
VD APM Terminals Gothenburg
Henrik.Kristensen@apmterminals.com

APM Terminals Gothenburg är Skandinaviens största containerterminal mätt i godsvolym. Härskeppas mer än hälften av alla containrar till och från Sverige. APM Terminals, som varit verksam i Göteborg sedan 2012, tar emot både direktanlöp, oceangående fartyg som kommer direkt från andra världsdelar, samt feederfartyg och länkar på så sätt samman Göteborg med andra hamnar i Norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har möjlighet att hantera de största containerfartygen upp till en kapacitet på 20 000 TEU. Omkring hälften av all containertrafik till och från hamnen sker med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals med huvudkontor i Haag, Nederländerna, har 22 000 medarbetare i 58 länder och omsätter 4,13 miljarder USD (2017).