Tommy Wilén - Leg. Naprapat, Föreläsare, Ergonom och Arbetsmiljökonsult

Wilén Hälsa och Kommunikation - Ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se

Wilén Hälsa och Kommunikation är ett av tjänsteföretagen som kommer att bidra med sin kunskap och sina tjänster på arbetsplatsenifokus.se.

Jag tror att det är bra och viktigt att det finns en oberoende plattform där experter inom nischade områden kan bidra med kunskap för att skapa en sammanhållen enhet, säger Tommy Wilén, Leg. Naprapat och ägare av Wilén Hälsa och Kommunikation

Wilén Hälsa och Kommunikation drivs av Tommy Wilén vars huvudfokus är att hjälpa organisationer att undvika arbetsskador hos sina anställda och genomföra bättre strategiska inköp av ergonomiprodukter.Tommy genomför riktade hälsoinsatser inom ergonomi.

Tommy är leg. naprapat och är en mycket uppskattad föreläsare inom ergonomi, hälsa och aktivitetsbaserat arbetssätt. Han genomför inte bara föreläsningar utan även workshops med både ledning och medarbetare. Han är med som inspiratör och bollplank genom hela processen. Många gånger genomför han dessutom utbildningar och individuella arbetsplatsgenomgångar.

Han vill inspirera och utbilda sina uppdragsgivare till att skapa varaktiga, hälsofrämjande förändringar.

Han berättar att anledningen till att han arbetar som föreläsare istället för naprapat är för att han vill göra skillnad. Genom föreläsningar och genom att leda workshops kan jag vara med och påverka en hel organisation i hur de ser på ergonomi. Hur de planerar, tänker och genomför, berättar Tommy. Som naprapat kan han endast arbeta med en person åt gången. Då har det oftast redan gått snett och någon mår redan dåligt av smärta eller så har skadorna redan börjat komma.

Oftast är arbetsskador till följd av en dålig ergonomi och ett resultat av ett systemiskt fel i en arbetsplats. Helt enkelt, man får ont för att arbetsplatsen är dumt planerad, menar Tommy.

Väldigt ofta hittar man liknande arbetsskador hos flera kollegorna på samma arbetsplats. Vilket är rimligt - de vistas i samma miljö i samma sorts möbler och har troligtvis hyfsat samma rörelsemönster. Kan jag vara med och påverka utformningen av arbetsplatsen kan jag vara med och förhindra att skadorna någonsin uppkommer. säger Tommy

När det gäller workshops är beställaren oftast ledningen eller andra beslutsfattare i en organisation. Anledningen är att de själva behöver förstå och lära sig argumenten till varför det gynnar dem ergonomiskt att arbeta flexibelt. De har ofta svårt att förklara för sina medarbetare värdet av att släppa sin stol och bli mer flexibla utifrån ett ergonomiskt perspektiv. Det är viktigt att förstå vad som händer med vår kropp när vi sitter stilla. Hur utvecklingen har gått från att röra oss genom urminnes tider till att bli ett stillasittande folk. Han väver ihop ämnen som hälsofrämjande ledarskap och employer branding med den eviga frågan: "Men… vad kommer hända med min kontorsstol?”.

Det slutar oftast med att ledningen vill att Tommy även skall hålla i workshops för medarbetarna.

Tommy är en flitigt anlitad ergonom med bred erfarenhet inom allt ifrån tillverkningsindustri till kontorsarbetsplatser vilket gör att han kan på ett rutinerat sätt bryta ner och förenkla budskapen så att det blir lättare att ta till sig relativt tråkig information. Den självklara ingrediensen för honom är humor och att ha glimten i ögat.

Tommy tycker att det är viktigt att ha en stor dos av humor och kunskap kombinerat med en något punkig inställning till hela hälsobranschen.

Självklart blir Tommy ofta anlitad i processen till att införa ett aktivitetsbaserat arbete. Ergonomin är ett svårt och känsligt område när det kommer till att möta sina medarbetare på rätt sätt i frågan. Det finns många rädslor att möta och det handlar om trygga människor och att få dem att börja se hur de bättre kan ta hand om sin hälsa utifrån ett ergonomiskt perspektiv.

Han är noga med att berätta att han verkligen inte är ett träningsfreak eller en person som propagerar för ett aktivitetsbaserat arbetssätt utan han vill helt enkelt att människor ska börja tänka rätt gällande sin hälsa utifrån ett ergonomiskt perspektiv. Men det är just möjligheten till den fysiska flexibiliteten som gör att han ändå förespråkar aktivitetsbaserade kontor, där det är arbetsuppgifterna som styr var och hur man jobbar. Här är fokus på att byta arbetsplats flera gånger om dagen. Det passar våra kroppar bättre, säger Tommy Wilén.

När vi avslutar med att fråga Tommy varför han vill vara med på arbetsplatsenifokus.se så svarar han att han tror att det är bra och viktigt att det finns en oberoende plattform där experter inom nischade områden kan bidra med kunskap för att skapa en sammanhållen enhet.

Referensprojekt / Urval av tidigare kunder: Unionen, Arbetsförmedlingen, Trafikverket, Trygg Hansa, H&M, Unilever, KPA Pension, Upplands Idrottsförbund, Nova media Sverige, Tyréns, NCC, White Arkitekter, Svenska Filminstitutet, Dustin, Försäkringskassan, IVO, Kammarkollegiet.