Rikard Josefson, VD Länsförsäkringar Bank till Åre Kapitalmarknadsdagar 2013 "Vi äger egentligen inte vår bostad"

Bank-vd:n, som enligt honom själv har det mest intressanta bankjobbet som finns i Sverige idag, anser att bankerna och politikerna måste samarbeta bättre. Staten försvårar i dagsläget för de små bankerna och skapar klyftor mellan banken och bankernas kunder. De fyra storbankernas dominans är fortfarande total i Sverige. Rikard säger han inte kommer att ge sig förrän det finns fem storbanker.

Länsförsäkringar Bank är Sveriges femte största retailbank med en affärsvolym på 274 miljarder kronor.

Amortering på bolån diskuteras just nu flitigt och bankerna verkar försöka överträffa varandra om nya lösningar i ämnet. Amorteringar är bra för hushållen men debatten kan tyckas handla mer om att skydda bankerna än att skydda hushållen från sina växande skuldberg. Enligt den statliga Bostadskreditnämndens beräkningar tar det i dag 125 år för ett genomsnittligt svenskt hushåll att betala tillbaka sitt bostadslån. För villaägare ligger samma siffra på 71 år.

- En kund som lånar 85 procent och inte amorterar, äger över tiden egentligen bara 15 procent av sin bostad. Vi hyr alltså våra bostäder av banken istället för att äga dem. Därför vore det rimligt att man skyndsamt försöker komma ner i en belåning på max 75 procent av värdet för att sen fortsätta amortera och då gärna i kombination med ett månadssparande. Hushållens ekonomi handlar om både tillgångar och skulder varför jag tror det är av vikt att vi pratar både om att sänka skulderna men också om att stärka sparandet, för det gynnar kunden i det långa loppet, Rikard Josefson VD Länsförsäkringar Bank.

– Finansbranschen har en mycket stor betydelse för samhällsutvecklingen och är en avgörande faktor för framgång och tillväxt för Sveriges entreprenörer och företag. Under Åre Kapitalmarknadsdagar blir det spännande att se om banker och politiker kan ha en samsyn om utvecklingen eller om vi får ytterligare ett "Battle in the mountains" såsom kriget mellan Norge och Sverige i Årefjällsloppet, Långloppsvärldscupens final, som avgörs i Åre 22-23 mars 2013, Jens Edlund, partner Deloitte, initiativtagare till Åre Kapitalmarknadsdagar.