Arvato och Alzheimerfonden i samarbete

47 miljoner människor lider av en demenssjukdom, i Sverige insjuknar ca 70 personer om dagen och sjukdomen kryper allt längre ner i åldrarna. Den 21 september är det Internationella Alzheimerdagen och det vill vi uppmärksamma då vi är stolt samarbetspartner till Alzheimerfonden.

Alzheimerfonden lever på gåvor, privata donationer, testamenten och företagssponsorer, såsom Arvato, men är även sedan 2007 förmånstagare i Postkodlotteriet, som är en oerhört viktigt organisation för Alzheimerfonden. Då varje krona räknas så var en översyn över alla processer ett prioritetsområde för Liselotte Jansson när hon tog över som Generalsekreterarare 2013, och där det var möjligt skulle de effektivisera och outsourca.

Innan Arvato kom in i bilden var det väldigt tidskrävande för Alzheimerfonden att skicka ut fakturor, men framförallt att ha koll på om betalningen kom in eller inte. Det är dessutom svårt att skicka ut en påminnelse när det handlar om gåvor. Men Arvato var lyhörda för Alzheimerfondens behov och skickar nu enbart en mjuk påminnelse till de få som missar att betala.

”Vi är väldigt nöjda och det har funkat precis som Arvato sa att det skulle göra. Med deras hjälp kan vi koncentrera oss på det vi är bra på, nämligen samla in pengar.”

Liselotte Jansson, Generalsekreterare Alzheimerfonden