Äntligen en bok för oss kaffeälskare!

Äntligen en bok för oss kaffeälskare!

Kaffeboken presenterades på bokmässan i Göteborg. En bok som är unik i sitt slag med målande bilder och spännande historier. Den berör allt du behöver veta om vår älskade dryck; från odling, smak, skillnader i kaffekulturer till spännande kaffedrinkar. Det är Arena Bokförlag, tillsammans med författaren och fotografen Donald Boström, och kaffeexperten Wilhelm Nordquist från Arvid Nordquist kafferosteri, som tagit fram den ultimata boken för oss kaffeälskare.

I kaffeboken följer du med Donald Boström på en kafferesa, hela vägen från odling till kopp och genom många länder. Kaffeboken berör nämligen allt du kan tänkas vilja veta om vår älskade dryck. Både genom text och bild tar Donald Boström med oss på en visuell upplevelse till olika odlingsländer och kaffekulturer, ner på minsta molekyl analyseras varför kaffet smakar som det gör. I boken får vi kunskap om olika bönsorter, skördar och rostning, vi möter många kaffekulturer och mycket mer. Du finner även recept på bakverk, mat och drinkar med kaffe som huvudingrediens. Donald Boströms journalistiska bakgrund ger boken en ytterligare dimension genom författarens reflektioner från tidigare resor i de regioner som porträtteras i Kaffeboken.

- Kaffeboken innehåller allt du kan tänkas vilja veta om kaffe. Spännande resor, möten med kaffekulturer och hur kaffe rostas och bereds, mina erfarenheter som journalist har verkligen kommit till uttryck. Vi ville skapa en bok som passar alla kaffeälskare, både den som gillar detaljer och den som bara vill njuta av bilder och det hoppas jag att vi har lyckats med, säger Donald Boström, författare av Kaffeboken.

Boken fick ett mycket positivt bemötande av besökarna på bokmässan i Göteborg, där såväl Arena Bokförlag samt författaren Donald Boström och Wilhelm Nordquist fanns på plats. Som inköpare vid Arvid Nordquist kafferosteri har Wilhelm bidragit med kunskaper om kaffe och kvalité. Tillsammans med Donald har de rest till de olika odlingsländer, men det har även blivit många besök i rosteriet i Solna utanför Stockholm.

- Det har varit en spännande resa, från idé till en färdig bok. Vi hoppas att boken ska kunna passa alla, både de som redan har kunskap om kaffe men också de som bara älskar drycken, säger Wilhelm Nordquist, inköpare Arvid Nordquist kafferosteri.

Kaffeboken hittar du i bokhandeln och i Arvid Nordquist webbshop inom kort.

Fakta:

• Kaffe odlas i upp till 80 länder av 25 miljoner odlare.
  • Runt 125 miljoner människor är beroende av kaffeodling.
  • Sverige är det land i världen som dricker näst mest kaffe per capita.

Donald Boström är i grunden journalist och fotograf och har arbetat i närmare 80 länder främst från Mellanöstern och Afrikas Horn, men har även givit ut ett antal prisbelönta kokböcker.

Arvid Nordquist – Stor smak. Ännu större eftersmak

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till marknader i Norden, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Därför erbjuder Arvid Nordquist, som enda kafferosteri i Norden, uteslutande 100% hållbart certifierat kaffe, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder.

Läs mer på www.arvidnordquist.se