Puychéric Syrah Rosé i ny design

Storsäljaren Puychéric Syrah Rosé i ny design och med ny årgång

Puychéric är en av storsäljarna när det gäller rosévin och inför sommaren 2016 får vinet nu en helt ny design både för flaska och box. Designen har tidigare präglats av en rosa design på boxen och en vit etikett på flaskan. Med den nya designen tas den vita bakgrunden på flaskan även över till flaskan för att ge ett mer enhetligt uttryck. De rosa tonerna finns fortfarande kvar i det skimrande namnet Puychéric.

I samband med att högsäsongen för roséviner startar kommer även den nya årgången av Puychéric ut på Systembolaget. Sammantaget var 2015 ett mycket bra år för rosé av Syrah. Året 2015 i Languedoc var ett perfekt år när det gäller temperatur och nederbörd. Våren var relativt regnig vilket hjälpte att fylla på vattenreserver och starta växtprocessen. En fin blomning följdes av att juni och juli blev mycket varma med temperaturer på över 33 grader. Värmeböljan innebar även att vissa vattenreserver i vingården började tryta. Men ett välkommet sommarregn kom den 15 augusti och säkerställde att druvorna kunde fortsätta mogna i normal takt. Svalare nätter från början av september fram till skörd lovade gott för årgången.

Precis som tidigare år har Puychéric Syrah Rosé en frisk, medelstor doft av röda bär och örter. Smaken är torr och ganska fyllig samtidigt som den är mjukt bärig och fruktig med tydliga inslag av smultron och örter i en välbalanserad stil.

Puychéric Syrah Rosé är ett mångfacetterat vin och går till rätter av grillad fisk eller fågel och till matigare sallader. Går även bra till kryddstark mat med asiatiska influenser. Eller servera väl kyld som aperitif.

Puychéric Syrah Rosé

Art.nr: 2209