90 poäng för Grande Recolte Rosé av The Wine Enthusiast

90 poäng för Grande Recolte Rosé av The Wine Enthusiast

Grande Recolte Rosé kommer från vinhuset Château de Berne i Provence där det skapas viner enligt tradition för området och respekt för terroir. Grande Recolte Rosé är en ursprungstypisk rosé med en frisk och fyllig palett. Och nyligen fick vinet 90 poäng av Roger Voss i the Wine Enthusiast.

Årgång 2015 blev kvantitativt litet mindre än 2014 men klart bättre ur ett kvalitetsperspektiv. I Provence började året med perfekta väderleksförhållanden för en skörd av mycket hög kvalitet. En mycket tidig vår resulterade i en dito blomning och man kunde börja skörden flera veckor tidigare än normalt. Det var rejält varmt men mistralvinden kylde druvorna och bevarade deras friskhet.

– Terroir är viktigt på Château de Berne och de värnar om att framhäva det ursprungstypiska från naturen kombinerat med innovation och expertis. Det är balansen mellan dessa faktorer som gör vinerna unika i sitt slag när det gäller smak och balans. Respekten för jorden visas också av att egendomen är uthållighetscertifierad med Ecolabel EU, säger Therese Djulstedt, produktchef på Arvid Nordquist.

Prisvinnande vinhus

Château de Bernes viner har belönats med inte mindre än 30 utmärkelser och priser i några av världens mest prestigefulla vintävlingar. Och nu senast har Grande Recolte Rosé fått 90 poäng i the Wine Enthusiast, Roger Voss bedömde vinet med följande:

”The dramatic buildings at Château de Berne are paralleled in the unusual square bottles they use for their wines. Rich and full of intense fruit, this cuvé is full bodied, with a rounded texture. A tangy, pepper background gives a bright, crisp aftertaste”.

Utöver vinproduktionen så är Château de Berne ett välbesökt vinslott med ett tillhörande femstjärnigt hotell, spa-anläggning och några trevliga restauranger. För mer information och bokning: www.chateauberne.com

Stiltypisk Provencerosé

Grande Récolte Rosé har en mycket ljus färg, typisk för området Provence. Doften är intensiv och präglad av röda bär, blodgrape och den klassiskt provencalska örtigheten, helt torrt och mycket friskt. En kraftfull rosé med en frisk, fyllig palett tillsammans med välbalanserad syra och lång eftersmak.

Passar till fräscha sallader, sydfransk fisksoppa, fisk från grillen eller en Vitello Tonnato. Går även bra som sällskapsvin eller aperitif.

Grande Recolte Rosé

Art.nr: 75286

Pris: 109 kr

Druva: Cinsault, Grenache