Chateau Musar 2012

Chateau Musar 2012 - en unik och exklusiv årgång

I juli kommer Chateau Musar med en ny, exklusiv årgång – 2012. Årgången kommer att finnas tillgänglig i mycket begränsad volym på grund av den extrema värmebölja som drabbade Libanon under sensommaren. Endast hälften av alla världsmarknader har lyckats få allokering, där Sverige är en av de lyckligt lottade.

Efter den kvantitativt lilla årgången 2011 var förhoppningarna på 2012 stora, inte minst då året började perfekt. En kall vinter med mycket snö i libanonbergen säkrade bra vattentillgång och blomningen i juni var riklig. I juli slog dock en dramatisk värmebölja till med temperaturer runt 40-strecket. Vinstockarna gick i viloläge och kvantiteten 2012 blev faktiskt ännu mindre än för 2011.

Druvorna blev givetvis mycket mogna men bibehöll trots det en hög syra och kvalitet. Vinmakningen var som alltid helt naturlig utan tillsatt jäst och minimal bearbetning. Betongtankarna håller temperaturen strax under 30 grader vilket för Chateau Musar är den optimala jästemperaturen. Lagring skedde sedan på franska fat och en längre tid på flaska. Vinet lagras alltid i minst 7 år innan det lämnar källarna.

Årgången blev trots värmen klassisk med stor kraft. Karaktären präglas av mogna stenfrukter, plommon och fikon med tydliga noter av sötlakrits, kryddor, mocka och läder.

För varje framgångsrikt år fortsätter Chateau Musar visa på de enastående vinegenskaperna från denna unika del av världen.

Art nr: 746301

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.

Caroline Hedberg

Project Manager Communication & Design Marknad +46 730 88 80 72