Alvisa 10 Brandy Ecológico - Ekologisk brandy från Spanien

Nu lanseras Systembolagets första ekologiska brandy från Spanien

Från 1 mars finns Alvisa 10 Brandy Ecológico i Systembolagets fasta sortiment som Sveriges första ekologiska brandy från Spanien. Stilmässigt påminner brandyn snarare om en Armagnac än klassisk spansk brandy, kanske för att denna fått vila på franska fat. Alvisa bjuder på en fin rondör och toner av kolafudge, vanilj och nougat tillsammans med en behaglig och lång eftersmak.

Alvisa 10 såg dagens ljus under 2016 men företaget har producerat brandy mycket längre än så, sedan 1969 har Alvisaproducerat sin brandy i regionen La Mancha. Genom åren har man kunnat kombinera traditionella destilleringsmetoder med moderna teknologier, allt för att producera en högkvalitativ brandy. Numera produceras brandyn av brandymakaren Sergio del Cosos vakande öga.

Alvisa 10 Brandy Ecológico är inte en typisk spansk brandy med de sötare tonerna och lagring på gamla sherryfat utan påminner mer om en armagnac eftersom brandyn lagras under tio år på franska ekfat. De franska faten ger andra toner i smaken. Alvisa 10 har en fin bärnstenston i färgen, i doften och smaken finns vanilj, fudge och nougat i en mer sofistikerad stil tillsammans med ett runt avslut.

– Destilleringen sker i en klassisk kopparpanna, en så kallad pot stil eller alambic charentais som den kallas i Cognac. Man destillerar två gånger för att få en så ren och elegant produkt som möjligt. Därefter tappas den högklassiga spriten på ekfat för lagring., berättar Anette Wyrén på Johan Hagström.

Johan Hagström, ett nytt företag under Arvid Nordquist

I framställningen av Alvisa 10 går ekologin som en röd tråd, allt ifrån odling av druvor till produktion. Men hållbarhetsarbetet slutar inte där, Alvisa importeras av ett nytt dotterbolag under Arvid Nordquist, vid namn Johan Hagström. Som ett led i hållbarhetsarbetet kommer Johan Hagström att klimatkompensera produkter som lanseras på Systembolaget. Företaget grundades 2016 och leds av Anette Wyrén som har över 25 års erfarenhet inom vinbranschen. Johan Hagström var en affärsman inom vinbranschen och nära vän till Arvid Nordquist. Han var även en av stiftarna till Arvid Nordquist Handelsaktiebolag 1907, styrelseordförande till 1939 och en viktig länk mellan två generationer 1922-1939.

Alvisa 10 Brandy Ecológico

Lansering: 1 mars

Art.nr: 481-02

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.

Anette Wyrén

Commercial Director, JohanHagström 070-876 19 21