La Nerthe Les Cassagnes 2016, Château d’Anglès Grand Vin Rouge 2015, Domaine Duseigneur Châteauneuf-du-Pape “Le Songe de Catherine”

Tre exklusiva lanseringar från Frankrike

La Nerthe Les Cassagnes 2016
Château La Nerthes Côtes-du-Rhône Villages Les Cassagnes kommer från egna vingårdar belägna 2 mil norr om Châteauneuf-du-Pape. Jordmånen här på Uchauxmassivets sluttningar är annorlunda, framförallt är den mera kalkhaltig och ger en annan mera mineralisk stil åt vinerna.

Liksom för Château La Nerthe är odlingarna ekologiska, druvmixen är 60% Grenache, 30% Syrah och 10% Mourvèdre. Manuell skörd och noggrann sortering av druvorna för hand innan vinifikationen påbörjas – alltså samma kvalitetstänk som för storasyskonet. De tre druvsorterna jäses tillsammans i tank och man macererar länge, c:a tre veckor. Vinet lagras efter avslutad jäsning ytterligare 9 månader i rostfri tank innan det buteljeras – alltså ingen ek överhuvudtaget, här är det frukten som är i fokus.

När vi lanserade 2015 i fjol sålde den slut mycket snabbt, i södra Rhône var ju 2016 minst lika bra – vilken av dessa toppårgångar man föredrar är väl snarast en smaksak. Systembolaget har köpt in större volym i år, 3.600 flaskor, detta tillsammans med lanseringstidpunkten 5 juli kanske gör att flaskorna varar några veckor den här gången.

Art nr: 92414

Château d’Anglès Grand Vin Rouge 2015
La Clape är ett av Frankrikes absolut äldsta vindistrikt, de första vingårdarna här planterades redan av antikens greker och en kul detalj är att en av druvorna de hade med sig, Bourboulenc, två och ett halvt millenium senare har sin största utbredning just här, mer än halva jordens samlade areal finns just i La Clape. Då, liksom på romartiden, var La Clape en ö, något som förklara dess unika karaktär, området skiljer sig helt från omgivningen. Det domineras av La Clape massivet, ett kalkstensberg som ser ut som ett Table Mountain i miniatyr, stupande branta väggar och en helt platt, avhuggen topp. Hela området är naturskyddat och har en enorm artrikedom, här finns mer än 8000 djurarter och ett ännu rikare växtliv. Från och med skörden 2015 har området begåvats med Cru-status och egen AOP La Clape.

Château D’Anglès ligger vid foten av massivets östligaste del med direkt utsikt över medehavet, vingårdarna är precis som på ett klassiskt Bordeauxslott samlade i ett stycke runt själva slottet. En annan intressant parallell till Bordeaux är ägarfamiljen Fabre med pappa Eric i spetsen. Eric är en av vinvärldens verkliga ikoner, han var chefsvinmkare på 1:er cruslottet Château Lafite under 80-talet och den som återförde dess viner till deras forna glans. 2001 började man leta efter en egendom i Languedoc, klimatet lockade givetvis men även orådets förutsättningar för vinodling fanns givetvis med i beslutsunderlaget. Eric var väldigt intresserad av orådets druvor i allmänhet och den kärva och tuffa Mourvèdre i synnerhet och 2002 köpte man Château d’Anglès och sedan dess har slottets viner belönats med mer än 35 guldmedaljer och höga poäng hos bland annat Parker och Wine Spectator.

Egendomen tillämpar uthållig odling och är certifierade med franska statens HVE, Haute Valeur Environmentalle och man är också under konvertering till ekologisk produktion.

Grand Vin Rouge domineras av områdets blå karaktärsdruva Mourvèrdre, runt 55% som kompletteras med Syrah och Grenache. Druvorna skördas och sorteras noga för hand och varje sort vinifieras separat i betongtankar med maceration i 50 dagar, därefter lagras Mourvèrdre och Syrah på 3-4 år gamla barriquer (som man köper av Lafite!) i tio månader medan Grenache får stanna kvar på tank för att bevara sin mjuka frukt. Vinet klaras långsamt av gravitationen, ingen filtrering sker före buteljerng. Hela vinifieringen sker sedan 2011 helt utan tillsatt svavel, dock tillsätter man en mindre mängd vid buteljeringen för att skydda vinet.

Egendomens samtliga viner präglas också av en tydlig elegans, med sitt förflutna i Bordeaux är Eric inte ute efter att extrahera maximalt med kraft ur Languedocdruvorna, han eftersträvar harmoni och balans.

Årgång -15 är mycket bra, tät, koncentrerad samtidigt som man anar en Bordeauxskolad vinmakare i bakgrunden, d’Anglès är aldrig bara ren kraft, elegansen är alltid närvarande.

Art nr: 91268

Domaine Duseigneur Châteauneuf-du-Pape “Le Songe de Catherine”
Domaine Duseigneur är I Sverige framförallt kända för sin pålitliga Côtes-du-Rhône ”Mas Louise” men gör också en serie exklusiva vingårdsvinet från Châteauneuf-du-Pape, Lirac och Laudun. Man har sedan några år flyttat källarna från Lirac till centralt i Châteauneuf-du-Pape.

”Le Songe de Catherine” är ett rent vingårdsvin från ett läge som ligger nära den berömda slottsruinen, den är till 100% planterad med Grenache och stockarna är i snitt drygt 60 år gamla och lämnar knappa 25 hl/ha i skördeutbyte. Både odling och vinifiering är liksom alla Duseigneurs domänviner strikt biodynamisk.

Vinifikationen sker på betongtank, givetvis med vingårdens egna jäst, och man macererar i 4-5 veckor. Efter avslutad jäsning/maceration lagras vinet två år på stora, gamla ektankar. Normalt undviker Bernard Duseigneur ek men för några av de mest koncentrerade toppvinerna tycker han att den mikrooxidation det ger tillför komplexitet.

Vinet har sitt namn av den heliga Catherina av Siena som var stadens ambassadör vid den heliga stolen – och en italiensk motsvaighet till vår egen heliga Birgitta med ständiga drömmar och uppenbarelser. Hon anses också vara den som övertalade påve Gregorius XI att flytta påvestolen från Avignon och tillbaka till Rom där denna kraftfulla italienska tyckte den hörde hemma!

Art nr: 92423

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.

Caroline Hedberg

Project Manager Communication & Design Marknad +46 730 88 80 72