Årlig lansering från Château d´Anglés är tillbaka

Årlig lansering från Château d´Anglés är tillbaka

Under flera år har Château d´Angles varit en återkommande lansering i Systembolagets exklusiva sortiment och den 15 december är det åter dags när årgång 2017 av Grand Vin Rouge lanseras i en begränsad upplaga om 3600 flaskor. Som vanligt har husets viner lång lagringspotential och kan ligga i källaren i upp till 20 år.

Varje årgång sedan 2013 av Château d´Anglés Grand Vin Rouge har lanserats på Systembolaget och den 15 december har turen kommit till årgång 2017. Château d'Anglés Grand Vin Rouge 2017 har en djupt röd färg. Doften är komplex med mogen röd och svart frukt, kryddor, lakrits och tobak som tillsammans med en antydan av mint är typiskt för La Clape. Smaken är fyllig och elegant tillsammans med täta och anmärkningsvärt silkeslena tanniner. Eftersmaken är lång och frisk.

Lagringspotentialen i detta vin är mycket hög, vinet är fräscht och fruktigt i ung ålder och blir mer komplext efter 5-10 år men lagringspotentialen stäcker sig upp till 20 år. Dekantera några timmar och servera vid 16 grader till rätter av vilt- eller rött kött.

Husets vingårdar domineras av hård kalksten med höga och pålitliga grundvattennivåer, något som bidrar med både friskhet och mineralitet i vinerna. Klimatet är soligt och varmt men tack vare den höga grundvattennivån trivs rakorna ypperligt. Eftersom vingårdarna sluttar ner mot medelhavet blir även temperaturen lägre nattetid vilket bidrar till en långsam mognad.

"Vi valde La Clape för dess Mourvèdre: jag uppskattar dess varma kryddiga tonerna tillsammans med den täta och mjuka tanninstruktur. Odlad i svalare delar i La Clape appellationen, varsamt vinifierad och noggrant vårdad, Château d´Anglés Grand Vin visar verkligen elegansen i söder”, berättar Eric Fabre, ägare av Château d´Anglés men också legendarisk vinmakare.

Château d´Anglés Grand Vin Rouge 2017 finns på Systembolaget från 15 december, nr 95007, 3 600 flaskor, 199 kr