Tillfällig lansering av Château d’Angles Grand Vin Rouge 2018

Tillfällig lansering av Château d’Angles Grand Vin Rouge 2018

De senaste åren har Château d’Angles varit ett stående inslag bland de tillfälliga lanseringarna, i år är inget undantag. Den 23 mars lanseras Château d’Angles 2018 i Systembolagets tillfälliga sortiment. I unga år är vinet är fräscht och fruktigt och blir mer komplext efter 5-10 år men lagringspotentialen stäcker sig upp till 20 år.

Vi valde La Clape för dess mourvèdre har Eric Fabre, Château d’Angles kände ägare och vinmakare sagt en gång i tiden. Och det är lätt att förstå varför när druvan tillför varma kryddiga toner tillsammans med tät och mjuk tanninstruktur till vinet.

Druvorna odlas i en jordmån rik på kalkstenar från La Clape-berget. Tänk dig en stenig terrass med varmt och torrt klimat där temperaturregleringen sker med hjälp av medelhavet. Här får druvorna mogna långsamt i ett svalt klimat tack vare närheten till kusten.

Här sker odlingen enligt hållbar praxis (i enlighet med HVE, High Environmental Value, nivå 3) med respekt för både miljö och vinets komplexitet, helt utan pesticider och bekämpningsmedel.

Årgång 2018 av denna GSM-blend består av 55% mourvèdre, 25% syrah och 20% grenache. Vinfiering sker enligt traditionell temperaturkontrollerad fermentering följt av mycket lång maceration på 50 dagar. Syrah och mourvèdre har sedan legat 10 månader på 3-4 år gamla ekfat medan grenache lagras på ståltank för att behålla fruktigheten.

2018 var ett riktigt bra år med en blöt vår som byggde upp vattennivåerna inför den varma sommaren. Den låga andelen regn som föll under sommaren gav denna årgång en fantastisk fruktkoncentration. Den fina årgången har också belönats med 92 poäng i The Wine Advocate.

Château d’Angles Grand Vin Rouge 2018
har en nyanserad smak med inslag av fat, plommon, lagerblad, björnbär, kryddor och vanilj. Serveras bäst runt 18 grader till rätter av märkt kött. Precis som tidigare årgångar är detta ett vin som lämpar sig väl för lagring. I unga år är vinet är fräscht och fruktigt och blir mer komplext efter 5-10 år men lagringspotentialen stäcker sig upp till 20 år.

Château d’Angles Grand Vin Rouge 2018, 199 kr, nr 93392, 3600 flaskor