ASICS GEL-RESOLUTION 8: EN HÖGTEKNOLOGISK TENNISSKO FÖR BASLINJESPELARE

●GEL-RESOLUTION-seriens senaste version har utformats i samarbete med Gaël Monfils, en av ATP-tourens främsta professionella tennisspelare.

●Skon är full av avancerade funktioner, med bl.a. DYNAWALL- och DYNAWRAP-teknologier som ger förstärkt rörlighet och suverän stabilitet med 7,2 procent mer bromskraft*.

Med nya GEL-RESOLUTION 8 lanserar ASICS sin senaste version av den legendariska tennisskon GEL-RESOLUTION. Forskarna på ASICS Institute of Sports Science (ISS) har utgått från människans behov när de tagit fram skons avancerade teknologi. Det ger moderna baslinjespelare den fördel de behöver för att vinna långa, hårda slagväxlingar över hela planen.

Gaël Monfils, singelspelare med åtta ATP-titlar och en tiondeplats i världsrankingen, har hjälpt till att utforma GEL-RESOLUTION 8. Skon kan skryta med flera av ASICS unika funktioner, där DYNAWALL-teknologin som ger helt överlägsen stabilitet, balans och rörlighet är en. Ett annat exempel är DYNAWRAP, en teknologi där ett system av paneler håller om foten och använder spelarens egen rörelseenergi för att behålla en optimal passform. Skons yttersula har också en unik design som ger maximal kontaktyta där det behövs som mest vid snabba inbromsningar, samtidigt som den minskar friktionen vid glidning.

Tester som gjorts vid Institute of Sport Science visar att GEL-RESOLUTION 8 ger 7,2 procent mer dynamisk bromskraft än föregångaren GEL-RESOLUTION 7, något som underlättar snabba förflyttningar och ger bra fotfäste vid hårda returer från baslinjen.

– Skorna är viktiga och jag behöver kunna lita på dem. Det jag först och främst vill ha är stabilitet, men också hög komfort, berättar Gaël Monfils. Det är ingen hemlighet att jag rör mig extremt mycket över planen, men med de här skorna får jag tillräckligt med balans för att tryggt kunna skicka tillbaka varenda boll. GEL-RESOLUTION 8 ger helt overklig stabilitet och fäste, och då har jag verkligen hårdtestat dem. ASICS har överträffat mina förväntningar igen.

– GEL-RESOLUTION 8 är ett bevis på hur ASICS arbetar för att förstå tennisens underliggande mekanik, tillägger Tatsuya Ishikawa, ansvarig forskare för Footwear Function Development Team på ISS. Medan löpning i huvudsak handlar om att röra sig rakt framåt består tennis av en mängd olika rörelser. Det är dem vi fokuserar på, och med varje ny version höjer vi nivån ett snäpp. ASICS har sålt tennisskor sedan 1952 och hela tiden anpassat dem i takt med att spelstilen har utvecklats och blivit mer fysisk – inte bara hos professionella spelare utan hela vägen ner till ungdomstennisen.

– Med tennisskor handlar det i slutändan om att ge spelaren mer tid, säger Isamu Ochi, högste chef för Product Management Department på ASICS CPS Footwear Division. Det vill säga, mer tid för att slå den där viktiga returen, förbereda dig för nästa boll, få övertaget och tvinga din motståndare på defensiven. Att snabbt kunna stanna upp och byta riktning är mycket viktigt i sammanhanget, och det är där vår nya GEL-RESOLUTION 8 kommer in.

GEL-RESOLUTION 8 säljs i ASICS butiker samt på ASICS.com

Följ oss på @ASICStennis eller asics.com/tennis för att hålla dig uppdaterad om ASICS senaste tennis- och sportprodukter.

Om ASICS Corporation: ASICS är en ledande designer, tillverkare och försäljare av högpresterande idrotts- och löparskor, träningskläder och tillbehör. Företaget grundades 1949 av Kihachiro Onitsuka och har sitt huvudkontor i japanska Kobe. Namnet är hämtat från den latinska frasen Anima Sana In Corpore Sano – en sund själ i en sund kropp – vilket är en tanke som än idag fungerar som ledstjärna för hela organisationen. ASICS har regional verksamhet i Japan, Nord- och Sydamerika, Europa, Oceanien samt Syd-, Ost- och Sydostasien, med leverans av produkter till mer än 150 länder och regioner världen över. Företaget driver också varumärket Onitsuka för klassiska skor samt Haglöfs för friluftsutrustning.

Om ASICS ISS: ASICS Institute of Sport Science (ISS) tar företagets vision om att ”använda intelligent idrottsteknologi för att skapa livskvalitet” ut i den konkreta verkligheten. Med människans behov som utgångspunkt för vetenskapen fokuserar institutet på att analysera naturliga rörelser och handlingar. Genom att ta fram och arbeta med unika material fortsätter ISS att leda utvecklingen inom branschen.

(*Vid jämförelse med GEL-RESOLUTION 7 i test som utförts av ISS.)