NU LANSERAS NYA GEL-NIMBUS 22 – SKÖNARE ÄN NÅGONSIN

I november släpper ASICS GEL-NIMBUS 22 – den 22:a versionen av företagets främsta långdistanssko för löpare med neutralt löpsteg. Modellen har varit en pålitlig träningspartner för löpare på alla nivåer i mer än 20 år. Den senaste versionen har avancerad teknologi som utgår från människans behov för att ge långdistanslöpare suverän dämpning med seriens hittills mest överlägsna komfort.

Skon har utformats för ett neutralt löpsteg och har försetts med ASICS avancerade dämpningsteknologier FLYTEFOAM och FLYTEFOAM Propel för ett lättare och mer fjädrande steg.

ASICS NIMBUS-kollektionen är uppkallad efter den latinska termen för en viss molnformation och har blivit känd för sin höga komfort, med ny och förbättrad teknologi i varje ny utgåva. Den 22:a versionen av GEL-NIMBUS har utrustats med flera nya funktioner:

Förbättrad dämpning: Den omgjorda mellansulan har ett mjukt och sviktande FLYTEFOAM Propel-lager som placerats närmare marken för att mellansulan ska kunna tryckas ihop mer då foten landar*. Det ger ökad respons samtidigt som GEL-NIMBUS 22 blir mjukare under foten och får bättre svikt än sin föregångare. För ännu bättre stötdämpning sträcker sig också skons dämpande GEL-teknologi hela vägen runt sulan.

Ökad ventilation: Ovandelens nya mesh-material i monofilament är mjukare och ger bättre ventilation**.

Förbättrad passform: Skon har en något högre och bredare tåbox än GEL-NIMBUS 21 för att foten ska kunna breda ut sig på ett naturligt sätt.

Så här säger Diane Nukuri, en av ASICS professionella långdistanslöpare:
– Det jag gillar med GEL-NIMBUS-serien är att den har bra dämpning och känns lätt när man springer. Jag skadade hälsenan 2018 men tack vare GEL-NIMBUS gjorde det inte ont längre. Det gjorde att jag kunde både träna och tävla igen, och jag har heller inte haft något besvär av hälsenan sedan dess. Med GEL-NIMBUS-serien får jag det stöd och den dämpning jag behöver för att slippa oroa mig för ömma fötter.

GEL-NIMBUS 22 börjar säljas världen över i november.

NYA OCH FÖRBÄTTRADE FUNKTIONER I GEL-NIMBUS 22:

OVANDEL:
Ett nytt meshmaterial i monofilament gör ovandelen slitstark med god ventilation och mjukare känsla.

MELLANSULA:
FLYTEFOAM-teknologi ger en lättare och mer slitstark mellansula än med traditionella foammaterial. Samtidigt blir sulan mjuk och ger foten skönt stöd.

FLYTEFOAM Propel-teknologi ger ett sviktande steg med god respons.

GEL-teknologi i framfot och häl tar upp stötarna mot foten där du behöver det som mest.

YTTERSULA:
Under fotvalvet finns dam- och herrspecifik GUIDANCE TRUSSTIC-teknologi, en termoplastisk detalj som ger bättre stabilitet och lägre vikt samtidigt som den får skon att hålla längre. Dammodellens teknologi ger stöd i framåtdrivande riktning medan herrmodellen ger extra stöd mot fotvalvets insida.

I.G.S (IMPACT GUIDANCE SYSTEM)

Yttersulan är tillverkad i lätt AHAR-gummi som gör skon mer slitstark och förstärker dämpningen.

För att skon ska hålla längre har en hältapp i Super AHAR placerats där den utsätts för mest slitage.

-------------------------------------------------

* Dämpningens belastningshastighet är ca 22 procent bättre i GEL-NIMBUS 22 än i GEL-NIMBUS 21. Studien har utförts av ASICS Institute of Sport Science.

** En utvärdering av ventilationen vid mekaniska vindtunneltester visar mer än 50 procent bättre resultat både medialt och lateralt för GEL-NIMBUS 22 jämfört med GEL-NIMBUS 21. Studien har utförts av ASICS Institute of Sport Science.