Kory Davis och Angelica Månsson Gerde träffades genom Yrkesdörren. Idag är de kollegor.

Hon hittade sin nya medarbetare genom Yrkesdörren

Angelica Månsson Gerde hittade Yrkesdörren när hon letade efter en organisation att engagera sig i. Ett par år senare har hon genom organisationen anställt den kompetens hon saknade på sin arbetsplats, och även breddat mångfalden bland medarbetarna.

Angelica Månsson Gerde är vice generaldirektör på Postkodstiftelsen, stödgivare åt bland annat ideella kulturprojekt. Hon har genom åren suttit i många rekryteringar och tycker att det är en utmaning att hitta en bredd bland de kandidater som söker jobb hos dem.

– Vi har jobbat hårt på att bli en mindre homogen arbetsplats. Ju större spridning vi har i vår personalgrupp desto lättare är det att få en förståelse för olika organisationer vi jobbar emot och ha en insikt i de utmaningar som de möter. Därför ville jag hitta personer som kom med ett annat perspektiv, säger hon.

I samma veva som hon skulle anställa en ny medarbetare kom hon, av en slump, i kontakt med organisationen Yrkesdörren, som jobbar med att matcha etablerade svenskar med utlandsfödda för att bredda deras nätverk. Genom organisationen blev Angelica matchad med Kory Davis, som hade flyttat från USA till Sverige några år tidigare.

– Innan jag och Kory skulle ses så skickade hon sitt CV till mig, så att jag kunde förbereda mig. När jag läste det så kände jag att det var mitt i prick. Hon hade precis den profil vi sökte.

Tanken med mötet, som var helt privat, var att de skulle ses på en fika för att Angelica skulle kunna lotsa Kory vidare i sitt nätverk inom kultursektorn. Men istället erbjöd Angelica henne att komma på en intervju på sin arbetsplats, för en tjänst som administrativ koordinator.

– Det kändes fantastiskt. Äntligen fick jag en chans! Jag hade sökt så många jobb men fick aldrig komma på en intervju. Inom kultursektorn är det extra viktigt med kontakter när man söker jobb, så det är svårt i ett nytt land när man inte känner någon, säger Kory.

Kory, som har en utbildning inom kultur från USA, hade då bott i Sverige i tre år och sökt jobb utan framgång. En vecka efter mötet med Angelica skrev hon kontrakt för tjänsten på Postkodstiftelsen, och efter några månader började hon jobba.

Det första vikariatet på Postkodstiftelsen avslutades i våras men i och med en stor omorganisering så blev Kory erbjuden ett nytt vikariat, med start hösten 2017.

– Jag är så tacksam för att de såg någonting i mig och att mina kollegor har gjort det så lätt för mig att känna mig hemma i Sverige och i språket, säger Kory.

– Jag gick ifrån våra system när jag valde att anställa Kory, men det visade sig vara helt rätt. Vi har absolut börjat tänka annorlunda och mindre konventionellt kring rekrytering hos oss, avslutar Angelica.

För mer information om Yrkesdörren och engagemang i organisationen, se Yrkesdorren.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maureen Hoppers, kommunikationsansvarig Yrkesdörren, telefon: 072-540 54 00, e-post: maureen.hoppers@axfoundation.se

Yrkesdörren skapar möten mellan nya och etablerade svenskar med syfte att bredda professionella nätverk. Yrkesdörren är en av verksamheterna inom det nationella initiativet ÖppnaDörren, ett initiativ av Axfoundation, en icke vinstdrivande verksamhet grundad av Antonia Ax:son Johnson.