bibu.se - Juryns svenska utvalda uppsättningar offentliggjorda!!!

2011-12-15 Pressrelease

DET SVENSKA URVALET KLART TILL BIBU.SE 2012 I LUND

bibu.se är Sveriges viktigaste mötesplats med, för och om professionell scenkonst för ung publik. Den scenkonst som presenteras ska ligga i utvecklingens framkant och attrahera utövare, arrangörer och lärare från hela landet, Norden och övriga världen. Fokus ligger på ett antal juryvalda svenska och internationella uppsättningar.

Inför bibu.se 2012 har en mångkompetent och engagerad jury djupdykt i området professionell scenkonst för ung publik. I dag kan vi publicera vilka svenska uppsättningar de valt. De internationella gästspelen kommer att presenteras i januari.

Juryns uppdrag har varit att ur scenkonstområdets hela genrebredd välja ut ett antal produktioner som riktar sig till ung publik (0 – 19 år) och som haft premiär 2010 eller 2011. Urvalet ska göras utifrån konstnärliga och utvecklingsmässigt intressanta perspektiv och resultera i en biennal vars utbud inspirerar och utmanar sina deltagare.

I juryns samtal har begrepp som nyskapande, vidgad form (föreställningens tilltal och process), kvalitet samt från vems perspektiv berättelsen gestaltas varit återkommande. Kontext, konstnärliga drivkrafter och produktionsförutsättningar har ventilerats, liksom frågor kring om/var/när/hur barnen själva kan komma in i det konstnärliga arbetet och i urvalsprocesserna.

På www.bibu.se publicerar vi successivt juryns motiveringar till varje enskild uppsättning.

VALDA UPPSÄTTNINGAR

Under två år, 2010 och 2011, har runt 300 produktioner för barn och unga haft premiär i Sverige. Vi är stolta att presentera ett högkvalitativt urval med 15 av de mest intressanta föreställningarna.

ASTRONAUTEN SOM INTE FICK LANDA

Av: ung scen/öst
Regi: Malin Axelsson

SVANSJÖN
Scenkonstbolaget (Norrdans, Teater Västernorrland, Nordiska Kammarorkestern)
Av: Marina Steinmo fritt efter folksagan
Koreografi och regi: Kajsa Giertz

TRASH
Memory Wax
Koreografi: Miguel Azcue, Johanna Jonasson

TRESTEG
Regionteatern Blekinge Kronoberg och Riksteatern
Av: Stefan Larsson

Regi och bearbetning: Hilde Brinchmann

UPPFOSTRARNA och DE OUPPFOSTRINGSBARA
Unga Klara Av: Erik Uddenberg
Regi: Suzanne Osten

WHAT’S UP SÀPMI?
Giron sámi teáhter
Av: Erik Norberg
Regi: Fransesca Quartey, Lena Engqvist Forslund

PRESENTATION AV JURYN

Eva Andersson
har arbetat på Dansstationen i Malmö sedan starten 1996 och innan dess bl.a. på dans & teaterhuset Fakiren i samma stad.
För 15 år sedan var hon med och startade dansfestivalen Salto! och det skånska dansarrangörsnätverk för barn och unga som ligger till grund för festivalen. Eva är producent för Salto! som är en del av Dansstationen.

Anders Duus
är dramatiker och dramaturg, verksam kanske framför allt inom barn- och ungdomsteatern. Han har skrivit ett femtontal pjäser för den unga publiken, som spelats såväl runtom i Sverige som utomlands.
Anders var husdramatiker på Unga Riks 2005 och 2006, och är sedan 2007 knuten till Riksteatern som dramaturg.

Sara Granath
är teaterkritiker på Svenska Dagbladet och lektor vid Södertörns högskola där hon är ämnesansvarig för litteraturvetenskap. Sara disputerade i teatervetenskap på Stockholms universitet och undervisar nu bland annat i skapande svenska och drama.
För länge sedan skrev, regisserade och spelade hon barnteater i Skåne och ser nu gärna scenkonst för barn, men skriver sällan om det.

Olof Lindqvist
är utbildad vid Statens Teaterhögskola i Oslo och har sedan 1998 regisserat på scener mestadels i Norge och Sverige bl.a. på Teater Bhopa i Göteborg.
Sedan 2006 är han VD för Regionteater Väst som har två scenkonsthus (ett i Borås och ett i Uddevalla), två konstnärliga ledare – en för dans och en för teater – och som producerar samt turnerar för barn och unga i Västra Götaland.

Niclas Malmcrona
är teaterproducent med 25 års erfarenhet från i första hand fria grupper.1999 - 2008 var han generalsekreterare för Internationella ASSITEJ (the International Association of Theatre for Children and Young People). Som representant för Svenska ASSITEJ satt han i bibu:s styrelse från starten fram till 2009. Niclas var även generalsekreterare för Internationella ASSITEJ:s Världskongress och Scenkonstfestival som ägde rum i Malmö och Köpenhamn den 20 - 29 maj 2011 och arbetar nu som verksamhetsledare på Svenska ASSITEJ.

Lisa Spets
gick ut Danshögskolan 1991och arbetade sedan som dansare främst i uppsättningar för barn. Hon har även producerat både egna och andras dansföreställningar.
År 1999 grundade hon ZebraDans i Stockholm och hon är sedan starten verksamhets- och konstnärlig ledare där.
År 2009 fick hon Stockholms Stads hederspris för sitt arbete med ZebraDans som med uthållighet och stort hjärta för barns rätt till kultur, skapat en viktig arena för Stockholms barn att uppleva danskonsten.

OM BIBU.SE

svenska och internationella uppsättningar.

Under bibu.se 2010 samlades över 1100 deltagare från 35 olika länder för att uppleva unika gästspel, lyssna på aktuell forskning och konstnärliga samtal, debattera och umgås.

bibu.se 2012 genomförs i Lund från onsdag 23 maj till lördag 26 maj.

bibu.se ägs till lika delar av Teatercentrum och Svenska ASSITEJ och genomförs med stöd från Lunds Kommun, Region Skåne och Statens Kulturråd.

Läs mer på www.bibu.se

projektledare Anna Thelin 0730 – 35 91 64

anna.thelin@bibu.se

PRESSBILD
Vi har valt Unga Klaras föreställningsfoto från uppsättningen
UPPFOSTRARNA och DE OUPPFOSTRINGSBARA, fotograf Sören Vilks,
att representera dagens släpp av juryns svenska urval.
Laddas ner på http://www.bibu.se/upload/program/2012/De%20uppfostringsbara.jpg

Övriga bilder hittas på respektive producents sida.

bibu.se är ett samlat forum där alla som är intresserade av scenkonst för ung publik kan träffas och låta sig inspireras; av varandra, av de föreställningar som presenteras samt av biennalens seminarier, workshops och samtal.