Sveriges kulturminister botaniserar på bibu.se 2012

Sveriges kulturminister botaniserar på bibu.se 2012

Lena Liljeroth Adelsohn ägnar hela onsdagen åt scenkonst och barnkultur i Lund. Från Svansjön med stadens andraklassare till kvällens högtidliga invigning då hon officiellt förklarar den fjärde internationella scenkonstbiennalen för barn och unga öppnad.

Kulturministern har ett hektiskt program där hon tar del av föreställningar med ordinarie målgrupp från 1 – 19 år. De tre produktioner som hon valt spänner från Minna Krooks iscensättning av Barbro Lindgrens Max-böcker, och liksom dem vänder sig till den allra yngsta publiken, till en uppsättning ur Regionteater Västs ID-projekt som särskilt utvecklat teater för högstadieungdomar. Vidare ser hon Norrdans version av Svansjön tillsammans med runt 400 andraklassare från Lund.

På kvällen äger biennalens högtidliga invigning rum. Med öppningsanförande av kulturministern. Kommunfullmäktiges ordförande Annika Annerby Jansson hälsar välkommen till Lund och Yngve Pettersson som är ordförande för Region Skånes kulturnämnd utvecklar tankar om varför regionen är så stark inom barnkulturområdet. Även styrelseordföranden för Statens Kulturråd, Kerstin Brunnberg, medverkar med sin vision om scenkonst och barn om några år.

Till arrangemanget kommer bl.a. större delen av kulturrådets styrelse, Lundaprofiler och många internationella biennaldeltagare. Susanna Dzamic, guidar genom invigningen.

Photo: Johan Ödmann

Lena Adelsohn Liljeroth

bibu.se Sveriges viktigaste mötesplats med, för och om professionell scenkonst för ung publik. Den scenkonst som presenteras ska ligga i utvecklingens framkant och attrahera utövare, arrangörer och lärare från hela landet, Norden och övriga världen. Fokus ligger på ett antal juryvalda svenska och internationella uppsättningar.

Under
bibu.se 2010 samlades över 1100 deltagare från 35 olika länder för att uppleva unika gästspel, lyssna på aktuell forskning och konstnärliga samtal, debattera och umgås.

Biennalen ägs gemensamt av Teatercentrum och Svenska ASSITEJ och genomförs med stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Lunds kommun.