Stora Hotellets ”Nycklar på drift” utsedd till en av världens bästa PR-kampanjer

Nycklar på drift fick inte bara Umeåborna på fötter, nu väcker kampanjen även uppmärksamhet internationellt.

Stora Hotellets nylansering i början av året har uppmärksammats i världens mest prestigefulla PR-tävling Golden World Award. Det är International Public Relations Association (IPRA) som prisar världens bästa kampanjer och ”Nycklar på drift” har utsetts av Golden World Awards jury till en av de tre bästa i världen i kategorin Travel och Tourism.

När Stora Hotellet skulle återinvigas i mars i år valde man att bjuda in Umeåborna att bo på hotellet under premiärnatten. Med kampanjen ”Nycklar på drift” utlyste hotellet en stor nyckeljakt för Umeåborna. Bakom kampanjen stod PR-byrån Wenderfalck, reklambyrån Halleluja och eventbyrån Heja!, alla verksamma i Umeå.

—  Vi är makalöst glada och stolta, säger Anna Gemrud hotelldirektör. Så vitt vi vet har inget annat norrländskt varumärke tidigare tagit sig så här långt i tävlingen och nu riktas hela PR-världens blickar mot hur vi lyckades engagera Umeå när vårt fantastiska hotell öppnades på nytt.

Nycklar på drift

Under två veckor placerades 49 nycklar ut på offentliga, men hemliga platser runt om i staden. På www.storahotelletumea.se släpptes varje dag ledtrådar som visade vägen till de olika gömställena. För att få fler ledtrådar kunde man ansluta med sitt Facebook-konto och uppmuntra sina vänner att också delta i nyckeljakten. Vinnarna av nycklarna fick checka in tillsammans med en vän på Stora Hotellet under premiärdygnet den 28 februari–1 mars. På kvällen bjöds alla hotellets gäster på en trerätters middag på hotellets restaurang Gotthards krog.

15 000 personer letade nycklar

Intresset för nyckeljakten var stort. Kampanjen blev en stor succé och nådde nästan 60 procent av befolkningen i Umeå. Ännu mer imponerande är det faktum att mer än 25 procent av Umeåborna faktiskt deltog i kampanjen på något sätt och att 13 procent (nästan 15 000 personer) sprang omkring Umeå, försökte hitta en nyckel till hotellet. Under kampanjperioden hade webbplatsen över 81 000 besök, och den genomsnittliga besökstiden var drygt fem minuter. På Facebook delade 1 400 personer länken, vilket resulterade i över en halv miljon visningar.

Om IPRA Golden World Awards

IPRA Golden World Awards belönar och uppmärksammar världens bästa PR-kampanjer och anses vara världens mest prestigefulla PR-tävling. Företag och byråer från hela världen skickar in bidrag till tävlingen. En jury bedömer bidragen i två omgångar och vinnaren i varje kategori tilldelas utmärkelsen Golden World Award.  I år kom fler tävlingsbidrag in än någonsin tidigare enligt IPRA.

För ytterligare information kontakta:

Anna Gemrud Mörner, hotelldirektör

Tel: +(46)70 547 01 80

anna.gemrud@storahotelletumea.se

Petra Samuelsson, projektledare Wenderfalck

petra@wenderfalck.com

Balticgruppen äger, utvecklar och förvaltar fastigheter i Umeå sedan 1987. Affärsidén är att identifiera intressanta objekt och utveckla koncept, lokallösningar och miljöer som redan från start svarar mot hyresgästernas behov. Lika viktigt är att konceptlösningen stödjer hyresgästernas och närsamhällets fortsatta utveckling. Det är också förutsättningen för Balticgruppens egen utveckling.