Astma- och allergiförbunden i Norden rekommenderar luftrenare

Astma- och allergiförbunden i Norden rekommenderar luftrenare

Förra året lanserade Astma- och Allergiförbundet i Sverige, Norge och Danmark en gemensam märkning, Asthma Allergy Nordic, för att vägleda konsumenter till produkter som är bra ur allergisynpunkt. Nu har fyra luftrenare från svenska Blueair blivit godkända av Asthma Allergy Nordics granskningsråd.

Asthma Allergy Nordic rekommenderar personer med allergi att i första hand se till att bostaden har god ventilation och städas regelbundet. Sedan kan man komplettera med en luftrenare för att få bort partiklar som pollen. Med Blueairs luftrenare avlägsnas 99,97 procent av alla luftburna partiklar – inte bara pollen utan även rök, damm, mögel, sporer, bakterier, virus och djurallergener – energisnålt och nästan helt ljudlöst.

Samtliga fyra luftrenare i Blueairs Classic-serie (Classic 405, 480i, 605 och 680i) har nu fått Asthma Allergy Nordics godkännande. Det som främst skiljer dem åt är vilken storlek och typ av rum de lämpar sig för.

Blueair Classic 405 blev dessutom nyligen ''Bäst i test'' i ett oberoende laboratorietest av 15 olika luftrenare, utfört av Testfakta. Den passar för hemmabruk och renar luften i rum upp till 40 kvadratmeter fem gånger varje timme. Den har även WiFi-koppling som låter användaren styra den via en app i telefonen.

– Luften vi andas har stor betydelse för hälsan. Förutom partiklar som kommer in i våra hem utifrån bidrar till exempel kemikalier i målarfärg, möbler, kläder och rengöringsmedel samt matos, mögel och damm till att göra vår inomhusluft upp till fem gånger så förorenad som utomhusluften. Det är det få som vet, och det är mot den bakgrunden som Asthma Allergy Nordic rekommenderar luftrenare för dem som har en allergi eller annan känslighet, säger Alexander Provins, som är ansvarig för Blueairs europeiska verksamhet.