​Här är idrotterna för SM-veckan vinter 2020

​Här är idrotterna för SM-veckan vinter 2020

Luleå och Boden står tillsammans värd för SM-veckan vinter 2020. Skidskytte gör come back på SM-programmet likaså längdskidornas tre- och femmil som är tillbaka. SM-veckan i Luleå/Boden arrangeras 25 – 31 mars 2020.

SM-veckan vinter i Luleå/Boden avgörs senare än SM-veckan vinter brukar genomföras. Den 25–31 mars 2020 är det dags för kampen om SM-gulden. Skidskytte gör come back på SM-veckan. Senast skidskytte stod på programmet var i Östersund 2012. Eftersom SM-veckan arrangeras i slutet av mars kommer vi också återse längdskidornas tre- och femmil på programmet. En nykomling på programmet är isracing för bil.

- Antalet idrotter som vill vara med på SM-veckan ökar för varje år. Även i år fick vi in väldigt många och bra ansökningar. Vi har nu enats och är väldigt nöjda med det program och de idrotter som vi kan presentera inför SM-veckan vinter 2020, säger Per Bergljung, ansvarig för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Lokala huvudprojektledaren Sandra Ottosson ser fram emot en riktig folkfest:

– Nu är det klart med vilka idrotter som är med och tävlar och vi jobbar för fullt med att skapa den folkfest som vi vill ska pågå i städerna under SM-veckan. Vi kommer att bjuda på massor med kultur, underhållning och kringaktiviteter för hela familjen, både ute på våra arenor men även inne i våra fina städer.

Beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

Här är idrotterna för SM-veckan vinter i Luleå/Boden:

• Alpinrodel
  • Alpint (slalom och parallellslalom)
  • Bowling
  • Crosskart
  • Cykeltrial
  • Draghundsport
  • Isracing (bil)
  • Jujutsu
  • Längdskidor
  • Puckelpist (parallell och freestyle)
  • Rallycross
  • Rallysprint
  • Skicross
  • Skidorientering
  • Skidskytte
  • Stadioncross
  • Styrkelyft
  • Virtuell bilsport
  • X-trial

Med reservation för ändringar.

Luleå/Boden arrangerar för första gången SM-veckan. Det är också första gången SM-veckan vinter arrangeras av två städer.

För mer information:

Per Bergljung
Ansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rf.se

Sandra Ottosson
Huvudprojektledare SM-veckan Luleå/Boden
sandra.ottosson@boden.se

I Luleå och Boden bor drygt 100 000 invånare, många som dagligen arbetspendlar mellan städerna med bil, buss eller pendeltåg. Förutom att det är lätt att ta sig mellan städerna är det lätt för besökare att ta sig till oss. Luleå Airport ligger en dryg timmes flygresa från Stockholm och flygplatsen ligger endast nio kilometer från Luleå centrum.

Hos oss förenas storstadens utbud med småstadens närhet. Vi har ett universitet med forskning i världsklass och regionen präglas av ett nytänkande näringsliv och ett positivt samarbetsklimat. Vi eftersträvar ett inkluderande klimat där alla ska känna tillhörighet, trygghet och möjlighet till utveckling. Vi har en närhet till allt som är viktigt och lite till - barnens aktiviteter, jobb, skolor, shopping, kultur- och idrottsevenemang. Här njuter vi av det bästa av alla årstider.

Sandra Ottosson

Huvudprojektledare SM-veckan Luleå/Boden SM-veckan 2024 073-0413647