Premiär för Sveriges nyaste högprofilplåt TR 136

Nu lanserar Borga Plåt AB den nya högprofilplåten TR 136. Plåten är optimerad för nordiska förhållanden och tillverkas i Skara, precis som Borgas övriga plåtprofiler.

- Med TR 136 har Borga ett komplett utbud av plåtprofiler och beslag från egen tillverkning och därmed ett mycket starkt erbjudande till byggare i hela Norden, säger Borga Plåt AB:s VD Anders Paulsson.

Högprofilplåt är idag ett standardinslag i takkonstruktioner och kan användas för de flesta typer av tak, med eller utan skivverkan. Profilen kan med fördel också användas i bjälklagskonstruktioner.

TR 136 har en mycket hög bärförmåga i kombination med god täckbredd. Profilens unika utformning har medgett ett mycket högt utnyttjande av råmaterialet. Plåtens goda egenskaper gör att en tunnare plåt kan väljas med bibehållen styrka, vilket ger bästa totalekonomi!

- Högprofilplåten är inte bara en ny produkt för Borgas komponentförsäljning. Den utgör också ett viktigt steg i utvecklingen av vårt unika byggsystem för stålhallar, fortsätter Anders Paulsson.

Borga kommer att leverera TR 136 i aluzink-utförande, med vit interiörlack eller svart exteriörlack (tillgänglig juni 2020). Kondensskydd och livperforering erbjuds som tillval. Borgas stålbyggnadskonstruktörer dimensionerar takkonstruktionen utifrån varje byggnads specifika förutsättningar.

- Från och med våren 2020 kommer våra produkter dessutom att finnas i Byggvarubedömningen och i Sunda Hus, vilket är något som många kunder har efterfrågat, avslutar Anders Paulsson.

Om Borga Plåt AB

Borga är ett industri- och byggföretag med huvudkontor i Skara och försäljning på mer än 10 marknader i Europa. Borga utvecklar, tillverkar och bygger stålhallar och levererar kompletta, måttanpassade materialsatser med alla tillbehör som behövs till tak och väggar.

2019 omsatte Borgakoncernen ca 600 Mkr.