FI: Tuffare amorteringskrav

Finansinspektionen (FI) lägger nu fram ett förslag på ett skärpt amorteringskrav. Förslaget säger att hushåll som lånar mer än 4,5 gånger av sin bruttoinkomst ska amortera 1 procentenhet mer av sitt bolån, varje år, än i dagsläget.

I en stabilitetsrapport från FI beskriver myndigheten en stark konjunktur där låga räntor blåser upp hushållens skulder och priserna på bostäder. På tre år har bostadspriserna ökat med drygt 40 procent, skriver FI, vilket gör att sårbarheten i svensk ekonomi byggs upp. Erik Thedéen, FI:s generaldirektör, varnar för att en kommande lågkonjunktur riskerar att leda till en negativ spiral med fallande inkomster och mindre förmögenheter.

”För att ytterligare stärka hushållens motståndskraft i en framtida kris vill FI därför skärpa amorteringskravet för nya bolånetagare som tar stora lån i förhållande till sina inkomster.”, säger Erik Thedéen i ett pressmeddelande

Förslaget innebär att alla nya bolånetagare, som lånar mer än 4,5 gånger av sin bruttoinkomst, dvs inkomst före skatt, ska amortera 1 procentenhet mer av bolånet per år än vad de hade behövt göra idag. Detta förslag läggs alltså på utöver det redan befintliga amorteringskravet.

För de som lånar mycket både i förhållande till sina inkomster och till bostadens värde, de mest sårbara hushållen, kan amorteringskravet i och med detta stiga till 3 procent av bolånet per år.

Exempel på nytt bolån med befintligt och nytt skärpt krav:

Lön brutto: 35 000 kronor/mån (420 000 kronor/år)
Bostadens inköpspris: 3 000 000 kronor
Egen insats: 15 % dvs 450 000 kronor
Lån: 2 550 000 kronor

Befintliga amorteringskravet: 2 % av bolånet: 51 000 kronor per år (4 250 kr/mån)
Nya förslaget: 1 % av bolånet (lånar mer än 4,5 gånger bruttolönen): 25 500 kr (2 125 kr/mån)
Befintligt krav + nya förslaget. Amortering: 76 500 kronor(6 375 kr/mån)

Månadsinkomst/maxlån för att inte infattas av de skärpa kravet:

25 000 kr/1 350 000 kr
30 000 kr/1 620 000 kr
40 000 kr/2 160 000 kr
60 000 kr/3 240 000 kr
80 000 kr/4 320 000 kr

Är man två som delar ett lån är det hushållet samlade bruttoinkomst som räknas.

Förslaget, som kallas för en mjuk variant på ett skuldkvotstak, går nu ut på remiss. I slutändan är det regeringen som avgör om kravet införs. Det skärpta kravet kan träda i kraft i början på 2018.