Fick du tillbaka på skatten? Besked idag på skatteverket.se

Fick du tillbaka på skatten? Besked idag på skatteverket.se

Idag (20 mars) är den första dagen då du kan gå in på skatteverkets hemsida och se din inkomstdeklaration. Och deklarera. Men missa inte avdragen.

Deklarera idag eller före den 5 maj

Den 5 maj är inlämningsdatumet för årets deklaration vare sig du deklarerar på blankett, elektroniskt eller via sms. Deklarerar du på elektroniskt väg och har föranmält ett bankkonto så har du möjlighet att få tillbaka eventuell skatt före midsommar.

Missa inte viktiga avdrag

Det finns en uppsjö av avdrag och regler som det är näst intill omöjligt att känna till. Har du t.ex. sålt en bostad under året kan du tjäna på att ta hjälp av någon kunnig. Att få hjälp kostar lite men brukar betala sig med råge.

Exempel på avdrag du inte vill missa:

• Rut och Rot: Skatteverket granskar Rut och Rot extra i år. Tänk på att om du t.ex. har fått skattereduktion för ränteutgifter så kanske du inte betalar tillräckligt mycket skatt för att kunna dra av maxbeloppet på 50 000 kronor. Är ni två i hushållet kan ni omfördela ränteavdragen mellan varandra om en i hushållet inte kan göra fullt avdrag. Det går också att omfördela skattereduktionen förutsatt att båda äger bostaden. Mer information här
  • Sålt bostad: Har du sålt en bostad och köpt en ny kan du skatta vinsten direkt eller begära uppskov. 22/30 av vinsten beskattas med 30 procent. Mer information här
  • Du kan göra avdrag för jobbsamtal du gjort med din privata mobiltelefon
  • Räntan på bolån är avdragsgill, liksom ränteskillnadsersättning om du brutit ett bundet lån.
  • Kvitta aktieförluster mot aktievinster. Förlust på aktier kan också dras av mot skatt på inkomst och reavinst från en bostadsförsäljning. Mer information här
  • Gåvor till ideella organisationer är avdragsgilla. Gåvan måste uppgå till minst 200 kronor per gång och vara till organisationer som är godkända. Mer information här

Viktiga datum:

• Idag (20 mars) – Du kan se hur mycket pengar du får tillbaka eller om du behöver betala in mer pengar. Du kan nu deklarera via nätet eller appen
  • 5 maj – Sista dagen för inlämning av inkomstdeklaration
  • 6 maj – Kvarskatt upp till 30 000 bör betalas för att slippa kostnadsränta på 1,25 procent
  • 5 juni - Eventuella skattepengar betalas ut om du deklarerat via internet/sms/telefon senast den 5 maj och har anmält ett bankkonto
  • 12 november – Räntan på din kvarskatt höjs till 16,25 procent om du inte har betalat din kvarskatt

Mer information om deklarationen 2014 hittar ni på Skatteverkets hemsida

Originalartikel hos Compricer: Fick du tillbaka på skatten? Besked idag på skatteverket.se