Gratis el från solen efter 7 år – om du har rätt tak

Gratis el från solen efter 7 år – om du har rätt tak

I höstbudgeten som presenterades 20/9 kunde vi läsa att regeringen avsätter 210 miljoner kronor till investeringsstöd för solceller. Nu kan du få statligt bidrag på 45 procent av investeringskostnaden om du installerar solceller före år 2016.

Energi från solceller – hur funkar det?

Solceller omvandlar solljus direkt till el i form av likström. Omvandlingen av solenergi till elektricitet sker utan att något bränsle behövs och utan att det ger några utsläpp. Solceller skiljer sig från solfångare som används för att producera varmvatten.

Det är formen på ditt tak som avgör hur stor vinst du kan få

Har du ett platt tak eller ett tak som lutar åt söder? Då har du bra förutsättningar för att kunna spara pengar genom att installera solceller. Om du dessutom har en köpare (som betalar ett bra pris) för eventuell överskottsel du producerar bör du bygga så stort det går, säger Lars Hedström, solcellsexpert på företaget Direct Energy, till DN:s Din Ekonomi.

Hur mycket kostar det?

En anläggning som producerar runt 3000 kWh per år kostar mellan 60 000 – 70 000 kronor. Om man lyckas producera mellan 3000-5000 kWh per år kan man klara sitt totala elbehov, om man inte har en eluppvärmd villa.

Än så länge är solceller ett ganska dyrt sätt att producera energi på men förhoppningsvis kommer tillverkningskostnaden att falla dramatiskt framöver. Priset på solceller har sjunkit med 50 procent de senaste två åren enligt en EU-rapport.

Återbetalningstid på investeringen uppskattas till 3-8 år

Enligt DN:s Din ekonomi så får man i genomsnitt gratis el efter sju, åtta år om man installerar solceller med bidrag. Naturskyddsföreningen räknar på att dagens solceller (kisel) har en energiåterbetalningstid på runt 3-5 år och en livslängd på 25-30 år.

Solcellsanläggningar går att köpa av solcellsföretag och stora elbolag. Ansökan om stöd görs till Länsstyrelsen.

Läs mer här om miljövänlig el, miljömärkt el och vindkraft.

Vill du spara pengar på elen? - Glöm inte att se över ditt elpris!

Originalartikel hos Compricer: Gratis el från solen efter 7 år – om du har rätt tak