Vill du flytta din pension?

Vill du flytta din pension?

Vill du flytta din pension för att ha allt samlat på ett ställe? Vill du undvika höga avgifter och dålig avkastning? Det nya pensionsförslaget kommer troligtvis ge oss flytträtt och större valmöjligheter.

Det nya pensionsförslaget, som ska överlämnas till regeringen i slutet av september, handlar om rätten för oss att flytta vårt pensionssparande mellan förvaltare. Har man haft många arbetsgivare kan man ha pensionskapital fördelat mellan många olika bolag. Flyttförslaget innebär att man har fri rätt att flytta sitt kapital mellan förvaltare och har möjlighet att samla kapitalet hos ett bolag.

Drygt hälften av pensionspengarna kommer att bli flyttbara enligt förslaget:

• Förmånsbestämda pensioner, där arbetsgivaren garanterar att du får en viss procent av din slutlön i pension, kommer inte att bli flyttbara.
  • Premiebestämda pensioner, vars storlek avgörs av hur god avkastning din pension haft och hur höga avgifterna är, kommer gå att flytta
  • Fribrev, en pensionsförsäkring dit det inte längre betalas in några pengar, föreslås få retroaktiv flytträtt.

Ofta dyrt och tidskrävande att flytta pensionskapital
Det totala pensionssparandet i Sverige uppgår till ungefär 2400 miljarder kronor. Idag finns det flytträtt för cirka 500 miljarder kronor (pensionsförsäkringar tecknade efter 2006) men avgifterna är ofta höga och många vittnar om att det kan ta många månader att flytta sina pensionspengar. Vissa pensionsbolag tar ut en flyttavgift på över 5 procent av pensionskapitalet, vilket kan bli orimligt dyrt om man har ett stort kapital.

Avgifter och avkastning centralt
Centralt i frågan om flytträtt är avgifterna och avkastningen på pensionssparandet. Avgifterna kan ha och har ofta en stor påverkan på hur stor pension man får i slutändan. Om de löpande avgifterna ökar och tär på ens pensionskapital så bör man kunna byta förvaltare om man så önskar. Även dålig avkastning är något som pensionsspararen borde ha möjlighet att påverka genom att flytta pensionskapitalet till en annan förvaltare. Konkurrensen borde i och med detta också bli bättre och avgifterna borde generellt bli lägre.

Det bör påpekas att förslaget är just ett förslag och att inga beslut är fattade ännu.

Källa: placera.nu

Originalartikel hos Compricer: Vill du flytta din pension?