Få koll på hur din pension fungerar. Compricers Pensions-ABC börjar här!

Få koll på hur din pension fungerar. Compricers Pensions-ABC börjar här!

Skulle det inte kännas bra att ha lite koll på hur ditt pensionssparande ser ut och hur mycket du får när det är dags att gå i pension? Tänker du som många andra att det är för krångligt för att orka sätta sig in i och att pensionen är så långt fram i tiden att du inte orkar bry dig om den idag?

En undersökning från AMF visar att majoriteten av alla anställda med kollektivavtal och tjänstepension varken förstår eller läser de färgglada pensionsbrev de får. Undersökningen talar sitt tydliga språk. Trots att det varje år skickas ut närmare 30 miljoner pensionsbrev och att det finns åtskilliga webbsidor som gör pensionsberäkningar så når inte informationen fram.

Vi förstår! Och hoppas på att kunna reda ut begreppen här.
Följ vår enkla Pensions-ABC här i nyhetsbrevet. Vi börjar idag med en liten sammanfattning av pensionens olika delar. I nästa nyhetsbrev (vecka 41) kan du läsa om den Allmänna pensionen (Premiepensionen). Nyhetsbrevet efter det (vecka 43) tar upp och reder ut Tjänstepensionens alla delar och alternativ. Till sist tar vi upp det Privata pensionssparandet (vecka 45). Vecka 47 sammanfattar vi vår Pensions ABC och tipsar om bra sidor för information och pensionsuträkning.

Här kommer en kort sammanfattning av vår pensions tre huvudsakliga delar. Hur dessa delar ser ut, och om du har alla delar, är individuellt för just dig.

Allmän pension
Den allmänna pensionen består av inkomstpension, premiepension och/eller garantipension. Den allmänna pensionen är den statliga pensionen som pensionsmyndigheten (PPM) ansvarar för. Varje år avsätts 18,5 procent av din lön och andra skattepliktiga ersättningar till den allmänna pensionen. En gång om året får du ett orange kuvert med en sammaställning över din allmänna pension.

Tjänstepension
De flesta som arbetar har, förutom allmän pension, dessutom en tjänstepension. Din arbetsgivare avsätter en summa varje månad till din tjänstepension. Om ditt företag har ett kollektivavtal kan tjänstepensionen kallas för avtalspension. Tjänstepensionen innehåller ålderspension, efterlevandeskydd och sjukförsäkring.

Privat pension
Att komplettera sin pension med ett privat pensionssparande är helt frivilligt. Om du har valt att spara privat till din pension är det den bank eller försäkringsbolag där du spar som kan ge dig information om vad som gäller för din privata pension.

I nästa nyhetsbrev, som du får vecka 41, kan du läsa om den Allmänna pensionen.

Originalartikel hos Compricer: Få koll på hur din pension fungerar. Compricers Pensions-ABC börjar här!