Privatekonomisk barometer december 2013 (inklusive mars-december)

Privatekonomisk barometer december 2013 (inklusive mars-december)

Bolån

Räntan gick ned (i snitt) för bolån med alla bindningstider under december månad. Den rörliga snitträntan låg på 2,68 procent den sista december vilket är 0,15 procentenheter lägre än under november.

Lägst listränta för 3-månaders bolån erbjöd Bättre bolå n med 2,65 procent, följt av Handelsbanken (2,66 %). På tredje plats hamnade SBAB (2,67 %).

Den 31/12 låg marginalen mellan bankernas 3-månadersränta och STIBOR (3 M) på 1,74 procentenheter.

Sammanfattning 2013 (mars-december): Under året har 3-månadersräntan (snitt) rört sig från 3,01 % till 2,68 % vilket är en sänkning med 0,33 procentenheter. Reporäntan var 1,00 % i början av året och sänktes i december till 0,75 %. Snitträntan för lån på 3-års bindningstid har sjunkit med 0,18 procentenheter samtidigt som snitträntan på 5 och 10-års bindningstid har ökat något.

Just nu på Compricer

Intresset för bolån var lägre under december månad än tidigare under hösten/vintern.

Av alla som sökte på bolån under december var det 64 procent som sökte på bolån med rörliga räntor och 36 procent som sökte på bolån med bundna räntor. Rörlig ränta var populärast följt av 5-års, 3-års, 2-års och 1-års ränta.

Sammanfattning 2013 (mars-december): Under 2013 har 59 % av Compricers besökare sökt på bolån med rörliga räntor och 41 % har sökt på bolån med bundna räntor.

Sparkonto

Räntan på rörliga sparkonton gick ned med 0,04 procentenhet i snitt under december månad.

Den rörliga sparkontoräntan sänktes för institutet med högst ränta i december samtidigt som den höjdes för samtliga institut med högst ränta (# 1, # 2 och #3) för lån bundna på 3 år.

Högst rörliga ränta på sparkonto med insättningsgaranti erbjöd Banknorwegian.se och Santander Consumer Bank (2,35 %). Högst ränta på sparkonto med 3-års bindningstid erbjöd Big Bank (3,60 %).

Skillnaden mellan bäst rörlig ränta på sparkonto hos storbank och bäst ränta hos nischbanker/kreditinstitut var 1,8 procentenheter den 31/12.

Sammanfattning 2013 (mars-december): Räntan på det sparkonto med högst ränta har sjunkit från 2,75 till 2,35 viket är en sänkning med 0,4 procentenheter. Storbankernas sparränta har ändrats på följande sätt under året: Handelsbanken oförändrad , Nordea 0,50 % till 0,55 % , SEB oförändrad med 0,55 % och Swedbank 0,50 % till 0,25 %.

Just nu på Compricer

Intresset för sparkonton minskade under december både för bundna och rörliga sparkonton. 56 procent av besökarna hos Compricer sökte på rörliga sparkonton och 44 procent sökte på budna sparkonton. Populärast bland bundna sparkonton var konton med ett års bindningstid följt av sparkonton med 5 års bindningtid. Rörlig ränta är fortfarande den vanligaste sökningen bland sparkonton hos Compricer.

Sammanfattning 2013 (mars-december): Under 2013 har 43 % av Compricers besökare sökt på sparkonton med rörliga räntor och 57 % har sökt på bundna sparkonton.

Andel sökningar under året:

Rörliga konton: 43%

3 månader: 6%

6 månader 19%

1 år: 7%

2 år: 4%

4 år: 1%

5 år: 10%

Elpriser

Lägst rörligt elpris i elområde 3 erbjöd även denna månad Telinet Energi med ett pris på 74,82 öre/kWh (31/12) vilket är en sänkning med 5,52 öre/kWh .På plats två hittar vi Göta Energi med ett pris på 75,86 öre/kWh. Fortum hamnar på plats tre med ett pris på 80,45 öre/kWh.

Det lägsta bundna elpriset (3 år) låg på 87,00 öre/kWh vilket är 1,10 öre/kWh lägre än under november. För bundet elpris (3 år) var det Vattenfall som erbjöd det lägsta elpriset den sista december.

Spotpriset på el sjönk under december med 4 öre/kWh från 33,58 öre/kWh till 29,58 öre/kWh

Sammanfattning 2013 (mars-december): I januari låg spotpriset på 33,34 öre/kWh vilket inte är långt ifrån dagens pris. Lägsta rörliga pris i mars i år erbjöd Telinet Energi med 77,85 öre/kWh. De erbjöd även det lägsta rörliga elpriset i december (74,82 öre/kWh).

Just nu på Compricer

Intresset för att binda sitt elavtal sjönk under december och vi kunde se en stor ökning i intresset av rörliga avtal. 70 procent av alla som tecknade ett elavtal hos Compricer under december valde ett rörligt elavtal, vilket är den högsta siffran sedan vi började med privatekonomisk barometer (mars månad) och första gången rörligt elavtal är vanligare än fasta avtal.

Sammanfattning 2013 (mars-december): Under 2013 har 43 % av Compricers kunder tecknat ett rörligt elavtal och 57 % har tecknat ett bundet avtal.

Andel tecknade avtal 2013:

Rörligt avtal: 39 %

Förligt prova-på: 6 %

3-månader: 11 %

6 månader: 10 %

1 år: 18 %

3 år: 16 %

För tabeller och grafer - läs hela barometern i bifogad pdf.

Orginalartikel hos Compricer: Privatekonomisk barometer december 2013

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi och hjälper konsumenter spara pengar på att göra smartare val. Compricer är helt gratis för dig som konsument och varje månad hjälper vi tusentals svenskar att förbättra sin privatekonomi. På Compricer kan du hitta en bättre bilförsäkring,  lägre elpriser och bättre villkor när du ska låna pengar. Dessutom kan du exempelvis jämföra räntor för bolån och hitta bästa sparräntan för Sveriges alla sparkonton. Compricer har även kostnadsfri telefonrådgivning och kan hjälpa dig med bytet av leverantör.

Compricer har tre år i rad varit med bland Sveriges hundra bästa sajter i tidningen Internet Worlds årliga tävling Internet World topp 100.