Kooperativ är den mest hållbara företagsformen i Göteborgsregionen

Kooperativ är den mest hållbara företagsformen i Göteborgsregionen

Kooperativ är inte bara den form av företag som ökar snabbast, den överlever också i högre grad än andra sätt att driva företag, och särskilt i Göteborg.

Coompanion har tidigare berättat att antalet aktiva kooperativ i Göteborgsregionen under den senaste tioårsperioden ökat med 61 procent jämfört med exempelvis antalet aktiebolag som en­bart ökat med 43 procent, enligt statistik från SCB som HSB Göteborg och Coompanion tagit fram.

Nu har vi också tittat på hur stor andel per företagsform av de företag som startade 2001 som finns kvar tio år senare och kan konstatera att ekonomisk förening, den kooperativa företagsformen, är den företagsform som har bäst överlevnad. 68 procent av de ekonomiska föreningarna som startade 2001 är aktiva 2011. För aktiebolag är siffran 60 procent. Endast 39 procent respektive 43 procent av handelsbolag och enskilda firmor som startade 2001 fanns kvar efter tio år.

– De som startar tillsammans har tillgång till större kompetens och får ett större nätverk. Det kan vara en anledning till att dessa företag håller, säger Sven Bartilsson, koordinator på Coompanion Göteborgsregionen. Han fortsätter:
– En annan anledning kan vara att drivkrafterna bakom detta företagande är att skapa värden som är större än att generera kapital. Det kan handla om att skapa sig det jobb man vill ha och ofta vill man bidra till samhällsutveckling i någon form. Det motiverar medarbetarna och engagerade anställda blir förstås också en ekonomisk framgångsfaktor.

Bland Coompanions medlemmar finns såväl sekelgamla företag som yngre, som t ex kommunikationsbyrån Rabash, fem år.

– Vi tror att företag kan vara med och skapa en mer demokratisk, rättvis och solidarisk värld och det är kul att träffa de som startade sina kooperativ för 100 år sen och som också hade de tankarna, säger Jacob Brydolf, en av Rabash grundare.

FN har deklarerat 2012 som Internationella Kooperativa Året för att uppmärksamma att den kooperativa affärsmodellens bidrag till ekonomisk, social och miljömässig utveckling.

Sven Bartilsson,
Koordinator/verksamhetsledare Coompanion Göteborgsregionen
sven.bartilsson@coompanion.se

Cecilia Lööf,
Informationschef  HSB Göteborg
Tel: 0707-21 51 77 cecilia.loof@gbg.hsb.se

Jacob Brydolf,
Rabash rabash.se
jacob@rabash.se

Coompanion Göteborgsregionen är företagsutvecklaren för personer som vill starta företag tillsammans. Genom finansiering från Tillväxtverket, Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg och de större kooperativa medlemmarna, Coop Medlem Väst, HSB Göteborg och Riksbyggen är företagsrådgivningen kostnadsfri.

E-posta ingrid.bexell@coompanion.se för högupplösta bilder från såväl Coompanion, HSB Göteborg som Rabash webbyrå

Coompanion ägs och styrs lokalt av sammanlagt 900 medlemmar. Vi vill verka för ett företagande där samarbete och engagemang är drivet för ekonomisk, social och hållbar tillväxt.

Snabb Fakta:

- I Sverige finns 25 Coompanion – minst ett i varje län, samt Online - rådgivning.
- Vi hjälpte 575 företag med drygt 2000 entreprenörer att starta år 2011.
- Tillsammans omsatte vi 2011 ca 103 miljoner kr.
- Vi har ca 130 medarbetare varav de flesta är företagsrådgivare och experter på
demokratiskt företagande
- 30 000 personer fick 2011 information av oss.
- Vi ger företagsrådgivning till ca 4 500 personer varje år.
- 92 procent av dem är nöjda eller mycket nöjda med oss.