Fondköp av el ger bäst nattsömn

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2014 09:50 CET

Privatpersoner kan nu sluta oroa sig för om de har valt rätt elavtal. Den nya lösningen är en fond som både ger trygghet och ett fördelaktigt pris.

– I fonden gör våra experter elinköp efter marknadsläget. När priserna är låga köper de mer, när de är höga köper de mindre. Det ger ett elpris med mindre variationer än med ett rörligt. Men du behöver inte heller vara orolig för att du bundit priset vid fel tillfälle, säger Rita Adolfsen, marknads- och försäljningschef på Dalakraft.

De största elförbrukarna i Sverige har så kallade förvaltade elavtal. Detta kräver att el köps in i stora volymer och metoden har därför länge bara riktat sig till industrier med hög elförbrukning.

Med Dala Elfond blir det nu möjligt för mindre företag och privatpersoner att göra samma sak. Stora elinköp görs för alla dem som är med i fonden. Tillsammans bildar de en stor volym där elinköpen kan göras smartare så att kunden får ett mer fördelaktigt elavtal.

Elen i Dala Elfond köps in med framförhållning, nästan som ett fastprisavtal men i små portioner. Därmed undanröjs det fasta elprisets nackdelar, som att du kanske tecknat det då marknadspriset inte var mest fördelaktigt, eller att ditt avtal går ut vid en tidpunkt då det är dyrt att nyteckna.

– De som har valt Dala Elfond är väldigt nöjda. Jag tror många upplever elmarknaden som rörig, därför uppskattas enkelheten och vetskapen att alltid ligga rätt utan att behöva bry sig. Du behöver till exempel aldrig förnya det här avtalet, det rullar på så länge du vill, säger Rita.

Rita Adolfsen, marknads- och försäljningschef
Tel: 0280 - 48 80 15

Dalakraft är ett elhandelsbolag med kontor i Malung, Rättvik och Falun. Våra ägare är Jämtkraft, Malungs Elverk, Dala Energi och Envikens Elkraft. Dalakraft är tillsammans med Jämtkraft och dotterbolaget Enkla Elbolaget Sveriges femte största aktör inom elhandel.

Kommentarer (0)

Kommentera