GameCubator stödjer företag inom dataspelsutveckling och animering.

GameCubator stödjer företag inom dataspelsutveckling och animering.

GameCubator stödjer nystartade företag inom dataspel, animering och 3D-visualisering att utvecklas mot en nationell och internationell marknad.

I utvecklingsarbetet medverkar en affärscoach stödjerarbetet med utvecklingen av affärsidén. Dessutom erbjuds möten med erfarna entreprenörer, riskkapitalister och andra experter inom affärsutveckling och entreprenörskap.

Är du elev på Playground Squad?
Som elev på PSQ har du möjlighet att förlägga din LIA-period i GameCubator genom att starta upp ett nytt företag.
www.playgroundsquad.com

Funderar på att starta eget?
GameCubator är upplagt för att passa dig som är i färd med att realisera en affärsidé inom dataspelsutveckling, animering eller 3D-visualisering. Du kanske har funnit ett bättre sätt att göra något som redan finns på marknaden idag. Du kan också vara forskaren som har sett möjligheter att kommersialisera egna eller andras forskningsresultat eller på annat sätt identifierat affärsmöjligheter som baseras på kunskap i frontlinjen.

Är du företagare?
Som etablerad företagare har du möjligheten att utveckla en helt ny affärsidé inom ramen för GameCubator.

Kreativ miljö
GameCubatorn är lokaliserat i en kreativ miljö på Tension City där även Playground Squad, Tension Graphics, TenStar, Megafront, Zimulus och Alternate Ending finns etablerade. Som företagare får du tillgång till nödvändiga programvaror och övrig utrustning som är nödvändig för att ditt företag ska utvecklas.

Tre steg
GameCubatorn är en del av Stiftelsen Teknikdalens företagsinkubator, som ingår i det Nationella inkubatorprogrammet.

• Business Start - ger dig möjlighet att testa, utveckla och förädla dina idéer, samt ge dig kunskaper om vad det innebär att starta och driva ett eget företag i en stimulerande miljö tillsammans med andra entreprenörer.
  • Business Lab - under professionell ledning ges du möjlighet att förädla din affärsidé och själv analysera din bärkraft. Du bygger samtidigt upp din kunskap om affärsutveckling och företagande och skaffar dig viktiga kontakter och informationskällor.
  • Business Accelerator - fokuserar på kommersialiseringsfasen i företaget. Inkubatorprogrammet ger det stöd och den kompetens som krävs för att introducera företagets tjänst eller produkt på marknaden och erhålla finansiering. För att komma till detta steg ska din idé vara internationellt gångbar.

Kriterier
För antagning till GameCubatorn måste din affärsidé svara upp till de ansökningskriterier som råder för Stiftelsen Teknikdalens företagsinkubator.

I GameCubatorn finns just nu två företag etablerade. Zimulus, som tidigare ingick i GameCubator, har gjort exit och står nu på egna ben.

Här är en kort beskrivning av dem:

Alternate Ending
Det senaste tillskottet i GameCubator. AE är en före detta projektgrupp från PSQ som startade ett företag och utvecklar just nu ett spel för XBLA.

Tenstar
Utvecklar en grävmaskinssimulator för utbildningar och företag.
www.tenstar.se

Zimulus (Exit)
Var det första företaget i GameCubator. Zimulus utvecklar och håller workshops i webbaserade affärssimuleringar.
www.zimulus.se

Har du frågor om GameCubator, eller vill veta mer, kontakta Magnus Björkman, affärscoach på GameCubator.

E-post: magnus@tension.se

Välkommen till GameCubator!

-----------------------------------------------------------------

GameCubator är ett samarbete mellan Stiftelsen Teknikdalen och Tension City.
Läs mer om Stiftelsen Teknikdalen på: www.teknikdalen.se