FredagsFrågan

FredagsFrågan

Vi på DEFA e-mobility är oerhört glada över alla frågor som ni skickar in till oss och vi gillar ert engagemang!

Några av frågorna kommer att publiceras varje fredag en tid framöver.

Fortsätt gärna att maila oss på emobility.se@defa.com

Fråga; Jag har noterat att ni på DEFA i er kommunikation påpekar vikten av en stabil leverantör av laddutrustning till elbilar. Vänligen utveckla resonemanget.

Svar;Tack för ditt mail. Vi på DEFA rekommenderar dig att välja en leverantör med en genomtänkt process, lång erfarenhet och som finns kvar även imorgon för säker drift av molntjänst samt service och support om eller när det blir aktuellt.

När det gäller uppkopplad elbilsladdning är det mycket att ta hänsyn till. När det gäller mjukvarusystemet som lagrar information exempelvis om personuppgifter och annan kundspecifik data i molntjänsten, så tänk på att välja en etablerad och långsiktig aktör med förmåga att hantera nuvarande och kommande krav på säkerhet och tillförlitlighet.

När det gäller hårdvara så är det också viktigt att välja en leverantör som följer gällande Europeiska direktiv för elsäkerhet och strålning och som är CE märkta och därmed har en Declaration of Conformity, gärna från ett ackrediterat testorgan. Precis som vid andra viktiga investeringar bör du säkerställa att din leverantör av laddlösningar har kvalitetscertifikaten ISO 9001, ISO 14001 samt gärna ISO/TS som är ett kvalitetscertifikat för tillverkare i bilindustrin.

Det är också viktigt att leverantören har en god och stabil ekonomi så att bolaget inte går i konkurs. Det är ju inte minst viktigt för service och reklamationer eller reservdelar till laddstationerna över tid. Tänk egentligen på samma sätt som när du gör en annan viktig investering i ett system som ska installeras i din fastighet.

Se också till att leverantören har förmåga att erbjuda service och support och att det finns en process för kundhantering. I takt med att antalet elbilar blir fler kommer det att krävas mycket av de leverantörer som skall stödja kunderna.

Anlita gärna en leverantör med internationell verksamhet så att du har möjlighet att få tillgång till roaming-tjänster som kan integreras med andra aktörer, på sikt kommer man som elbilsägare ha samma möjlighet att tex bila i Europa som med en traditionell fossilbil. Vi på DEFA menar att det är viktigt och en tydlig fördel att man väljer en leverantör som både utvecklar och kan ge support på hårdvara och mjukvara.

Viktigt för din smarta laddlösning är att den kommunicerar via OCPP (open charge point protocol). Det är nyckeln framåt för drift, kommunikation och tjänster kopplat till elbilsladdning. De etablerade aktörerna följer OCPP men alla har inte full kompabilitet. Undersök gärna detta inför valet av leverantör. DEFA erbjuder allt vi nämner här och vi är trygga i att vårt erbjudande är solitt och av kvalitet. Då blir det bäst TCO (total cost of ownership) över tid, med utbildning av installatörer, support team, hög kvalitet från norden och Tyskland i produkterna samt hög funktionalitet med öppet API och bred OCPP-kompabilitet i molntjänsten.

Presskontakt Marketing Manager +4797063991

Sara Stolt